Deel
2 van 2
In
dit verhaal de drie laatste schepen uit de Beck dynastie die gevaren
hebben met de naam Globe.
Globe
(3)
van 1948,
callsign
PEJD, type raised
quarterdekker.
Eigenaar
Johannes Beck (Ome Jannes).
Met
een 300 pk Brons motor 5 cilinders, speed 9 knoop, lengte 46 m,
breedte 8 m, laadvermogen
(DW) 430 ton.
1969
Gesloopt bij Frans Rijsdijk in Hendrik Ido Ambacht (zie/lees
blog Spirit-Tarzan-Globe).
Een
belevenis uit de tijd dat ik op de Globe 3
voer (1968) als matroos/kok:
Nabij
de Tower Bridge moest er stukgoed vanuit Rotterdam gelost worden in
een gat tussen twee pakhuizen in. Hier lagen ook enkele Thames barges
gemeerd aan mooie nieuwe trossen van 25 meter lengte. De Kapitein had
dit ook gezien en gaf de Stuurman opdracht: 'Laat de matrozen die
trossen maar in de bak doen. Geef er maar een ouwe tros van ons voor
terug'. We deden dit braaf. Enkele dagen later waren we gelost en
wachtten op hoogwater om richting zee te kunnen gaan. De Meester en de Kapitein stonden op de brugvleugel te
praten, ik stond aan het roer...
'Kijk,'
zei de Meester, 'daar vaart een politieboot met een blauw zwaailicht
met sirene.'
'Kunnen
wij niet harder Meester?' vroeg de Kapitein, 'ze komen vast naar ons
toe.'
'Wat
had je gedacht?' zei de Meester, 'Om ze voor te blijven met onze 9
mijl?'
'Ja!'
De
politie speedboot verlegde haar koers naar ons toe, even later hadden
wij haar langszij en vier agenten sprongen aan boord. Twee van hen
kwamen richting stuurhuis, de beide andere bleven aan dek staan.
De
vraag die gesteld werd: 'Zijn er per ongeluk trossen meegenomen die
niet van het schip zijn?'
'Geen
idee,' zei die Ouwe, 'maar kijkt u gerust rond.'
Even
later werd hem gevraagd om naar het voorschip te komen, in de bak lag
iets waar zij naar op zoek waren geweest.
'Graag
weer afmeren Kapitein!'
Dit
gebeurde nabij Regent Canal Dock in de Lime Creek.
Er
werd proces verbaal opgemaakt, die Ouwe mocht niet van boord. Twee
dagen later werd hij door agenten met een arrestantenwagen van boord
gehaald, ze deden hem zelfs nog handboeien om. Men gaf hem een gratis
rit door London om bij het gebouw waar snelrecht in werd behandeld te
komen. £ 500,= (pond) boete exclusief de terugreiskosten om weer aan
boord te komen. Of Beck deze £ 500,= betaald heeft? Of dat deze van
die Ouwe z'n gage zijn ingehouden weet ik niet. Maar zelf denk ik
het laatste. Hij ging de reizen erna wel meer smokkelen, ondanks dat
zijn vrouw en dochtertje aan boord waren. In Zwijndrecht had hij een
huis met een hypotheek.
De
bemanning kon nog twee avonden naar de Charlie Brouwn. Ik ging naar
de Three Cold Street, het was woensdag, dus met Ma Goldappel mee naar
de Bingo. Hilary lag gelegerd nabij Swansea in Wales. Zij had het
prima naar haar zin bij de RAMC* hoorde ik wanneer ik haar weer eens
gebeld had vanuit een zeemanshuis.
Haar
slotzin was steeds: 'Als je in Amsterdam op de Zeevaartschool zit,
zal ik dan verlof nemen om met jou de door jou zo geprezen kroket te
komen proeven?'
De
drie hierboven beschreven Globe’s
waren van een tijdperk van de Groninger kustvaart, die haar ruimen
nog dicht legden met ruimschilden, ook wel beamsen genoemd. Houten
luiken met daar overheen de perspenning, in keggen met de daarbij
behorende houten keggen. Matrozen achter het roer, bij dichte mist in
nauw vaarwater ging het anker er in, deze schepen hadden geen radar.
In de machinekamer liepen de machinisten nog wacht zonder oorkleppen
op en met een oliekan in de hand om de kleppen van de hoofdmotor te
smeren. Iedere twee uur deden zij hun rondje in de MK.
Gronings/Nederlands was de voertaal aan boord. Een Aga Cooker in de
kombuis. Zaterdag was er de
erwtensoep met pannenkoeken, de zaterdag die erop volgde Groninger
rijsttafel. Zondags was er de
halve kip met patat, evenals de daarbij zo onmisbare appelmoes uit
blik. Broodbeleg jonge kaas en cervelaatworst. Nu ik er zo over
schrijf is er door mij in die 40 jaar als zeeman zo ongeveer de
afstand Rotterdam - London aan cervelaatworst met de evenzo geprezen
tongenworst genuttigd.
Einde van een Thames barge, dit waren ooit eens de sleepwerkpaarden op de Thames (Theems). |
*
RAMC = de Royal Army Medical Corp.
Globe nr. 4 - 1979 |
Globe
(4),
callsign
PEJB, type gladdekker.
Bouwjaar
1979, eigenaren 3 x Beck Globecka, Tribecka, Nobecka een 750 pk Mak
motor 6 cylinders, speed 11 knoop, lengte 66 m, breed 11.50 m,
laadvermogen (DW) 1625 ton.
Namen:
1993
Rockfleet, vlag
Ierland.
2000
CLonlee, Ierse vlag.
2003
Globia geregistreerd
in Kingston.
In
2013 lezen we dat zij
met de brug tussen Lolland en Falster - Denemarken in aanvaring is
geweest op een reis van Aarhus naar Nykøbing.
Globe nr. 5 - 1994 |
Globe
(5),
callsign PDKE, gebouwd als Comtesse in 1994.
Eigenaren
4 x Beck Globecka, Tribecka, Nobecka, Vebecka met een 2000 pk Mak
motor, speed 12 knoop, lengte 99 m, breedte 16 m, laadvermogen (DW)
6600 ton.
Toen
zij in 2003 van
Merweship BV werd kreeg zij de naam Comtesse
weer.
Als Comtesse |
2004
Noorse vlag, haar naam Aasli.
2011
Nog als Aasli maar dan
met Gibraltar als thuishaven, Noorse eigenaren.
Als Aasli Foto Fred Janssen |
Epiloog:
70
jaar Beck met de scheepsnaam Globe.
Van
250 ton laadvermogen, 120 pk met 8.5 mijl als snelheid, naar 6600 ton
laadvermogen, 2000 pk met 12 knopen op de scheepslog.
Volgende week is er weer een blog waar het stof van de letters afgeveegd moest worden, dus nostalgie met de meiden...
Recht
zo die gaat!
F.L..Woodleg