Uit de Reeks F.L. Woodleg maar dan anders: verhaal 4 van 4.
De toegift over het een en ander...
Zoals het Woodleg betaamt altijd
iets over schepen, ze zijn toch vrouwelijk?
Periode 2006 – 2009.
De schepen van de firma Spaansen en die
van de Vries & van de Wiel zijn beunschepen. Beunschepen zijn schepen die zijn
uitgevoerd met een dubbele wand.
De dubbele wand dient voor
drijfvermogen als het schip volledig met zand geladen wordt tot aan
zijn merken.
Enkele schepen van Spaansen, evenals die
van de Vries & van de Wiel, hebben de mogelijkheid zichzelf vol te
zuigen met zand. De schepen die dit niet kunnen worden geladen via
een zandzuiger.
Had men zand uit de Waddenzee, dan
moesten de schippers het zand tijdens de reis naar de losplaats
spoelen met zoet water uit het vaarwater.
Grinza van de Vries & van de Wiel |
Zandexpres van Spaansen |
Zandzuiger binnenwateren |
De Ark is in de haven van Schagen
gebouwd, de bouwer Johan Huiberts gebruikte 1200 bomen voor de
spanten, dekbalken en planken voor dek en romp. De buitenkant (romp)
is van ruw grenen hout gemaakt wat haar die grijze kleur geeft.
Het
geheel staat op pontons.
Johan Huiberts voor zijn Ark van Noach in Schagen |
Johan Huiberts (aannemer/timmerman) uit
Broek op Langedijk begon ermee in 2001 nadat hij een (natte) droom
had gehad waarin Nederland onder water liep. Hij zag het als een
teken van God. Had Noach deze boodschap ook niet in een droom
gekregen van onze lieve Heer?
De afmetingen zijn 70 x 9 meter met een
hoogte van 13 meter. De ark heeft drie dekken.
Zij gooiden haar
trossen los op 27-08-2007, met behulp van twee sleepboten ging ze
naar Rotterdam. De sleep deed er drie dagen over om in de Maasstad af
te meren. Haar reis ging via Alkmaar, Zaandam, dwars door Amsterdam
en bij Gouda de Hollandse IJssel op.
In 2010 deed hij de Ark over aan Aad
Peters die er een verhalenschip van maakte.
Huiberts was een grotere Ark aan het
bouwen.
De ark van Noach in de haven van Oslo na de aanvaring |
In juni 2016 las ik in een Zweeds Dagblad dat de ‘Ark van Noach’ uit Schagen in de haven van Oslo in aanvaring was geweest met ms Nornen van de Noorse kustwacht. Geen gewonden, de Ark zou voor reparatie naar Hamburg worden gesleept.
De haven van Middenmeer |
In de haven van Middenmeer konden vrachtschepen komen van rond de 350 ton. Ik zag ook eens een oude bekende de Kapiteinslichter* uit de Amsterdamse haven.
Voorbeeld van een Kapiteinslichter, hier in de Braaksluis |
* Een Kapiteinslichter noemt men een
klein binnenschip waarin de restjes graan (het aanveegsel uit de
ruimen van diverse zeeschepen) gaan. Een extra (zwart) zakcentje voor
de havenarbeider.
Kleine graanhandelaren kopen dit zwarte graan graag op.
Next story: 5 x Globe.
Kleine graanhandelaren kopen dit zwarte graan graag op.
Next story: 5 x Globe.
Recht
zo die gaat!
F.L..Woodleg