Deze keer vijf schepen van de familie Beck die gevaren hebben onder de
naam Globe in twee delen.
Globe (1)
was een van de Groninger ‘little grey devils’*, callsign
PEJD, type gladdekker.
Gebouwd
in 1933 voor Johannes Beck** (Ome Jannes). Zij
had een motorvermogen van 120 pk geleverd door een 4 cilinder Brons,
speed 8.5 knoop, lengte 36 m, breedte 6.50 m, laadvermogen (DW) 250
ton.
In
1937 deed Ome Jannes haar weer van de hand, ze kreeg de naam Alk,
behield wel haar Nederlandse
vlag. Tijdens
de Tweede Wereldoorlog 1940 – 1945 voer zij voor het Ministerie van
Oorlog vanuit London.
1954
Had
zij de naam Sundia
op
haar achterschip en wapperde de Zweedse vlag.
1957 Voer zij weer rond onder de naam Globe, maar wel onder de Zweedse vlag.
1959 Zien we haar terug als Leila Chris met een Deense vlag.
1960 Birte Halsk onder Deense vlag.
1998 Lezen we in een Deense gazet dat er nabij het Deense eiland Anholt de grind-/zandzuiger Hansia is gezonken op diep water, bemanning gered. Het bleek hier om de oude Globe
PEJD te gaan. Men had haar in 1964 omgebouwd tot een vaartuig dat dienst was gaan doen als een
grind-/zandzuiger. De Deense eigenaren hadden haar toen gelijk maar
verlengd tot 46 m. In
haar bestaan heeft men de motor wel twee maal vervangen door een 200
pk Alpha.
Deze dame van Ome Jannes is maar liefst 65 jaar oud geworden maar de Beck's zijn
altijd voor degelijkheid gegaan.
* The grey devils - Een
scheldwoord ontstaan rond 1850.
Werd gebruikt door de Engelse reders
die ook hun geld probeerden te verdienen in de ‘hometrade’. Het
waren veelal grijs geschilderde kleine volpower motorscheepjes van
een kapitein eigenaar uit de provincie Groningen. Deze kapiteins
waren wel de grondleggers voor de kleine vaart.
**
Johannes Beck (Ome Jannes). Een kapitein eigenaar. Met één been
zeeman, met het andere was hij binnenschipper. Geen bestemming was hem
gek genoeg ook al moest hij twee mijl achter uit varen om op zijn
bestemming te komen, bijv. naar Old Harbour bij Hull aan de rivier de
Humber (UK).
Globe (2) callsign PEJC, type raised-quarterdekker.
In
de vaart gekomen in 1938 voor Johannes Beck (Ome Jannes).
Motor een 240 pk 4 cilinder Brons, speed 8.5 knoop, lengte 39 m, breedte
7.50 m, laadvermogen
(DW) 390 ton.
1941 In dienst van de Kriegsmarine onder Duitse vlag.
1944 Tengevolge van een geallieerde aanval gezonken nabij Kamperland in
het Veerse Gat*, toen een zijtak van de Oosterschelde.
* Na de afsluiting door de Deltawerken 1961 kreeg het de naam Veerse
Meer.
Recht
zo die gaat!
F.L..Woodleg