Deel 3 van 4
Een andere tak van Noordlijn/
Equator
In de tijd dat Noordlijn/Equator in
Emmen gevestigd was heeft er een kapitein-eigenaar aan kantoor
gezeten met zijn schip de Alandzee callsign PCGA welke hij als
Alandsee van Intersee Marine (Schöning) had
aangekocht in april 1982. Zijn schip ging in een CV met een BV
eroverheen. Hij was directeur-kapitein-eigenaar met als thuishaven
Tiel.
Ik loste hem af in juli 1983 en mocht
er drie weken mee in Dordrecht liggen wachten op orders. Toen hij
zich weer aan boord liet zien kon hij de bemanning en mij meedelen:
'Ik heb haar verkocht aan een Finse rederij gevestigd te Kotka.'
Ze kreeg de naam Alandsea
callsign QIQQ.
In 1994 werd zij met 15 meter verlengd
door een Noorse eigenaar, haar lengte is nu 91 meter.
Op 30 oktober 2016 was zij nog onderweg
naar Bodö Noorwegen onder de naam Casino callsign LATO.
Ons fruitbaasje uit de Betuwe kon een
nieuw schip laten bouwen binnen de CV Zuiderzee, wat ook de naam van
het schip werd. Een kruiplijncoaster van 3000 ton bij een werf in
Harlingen.
Deze kapitein-eigenaar begon zijn
zeemansloopbaan als marconist, behaalde later zijn diploma als
stuurman. Na zijn Noordlijn/Equator avontuur zagen we hem terug met
een schip de Lingedijk, in beheer bij Wagenborg Delfzijl. Hij
beheert of beheerde een vloot van schepen (62) waarvan er een aantal
een naam meekregen die eindigde op 'dijk'. Hij is, of misschien nu
was (2014), algemeen directeur van Universal Marine BV, een van de
grote aanbieders van scheeps-cv's. Hij trok eind jaren negentig
regelmatig het land en de wereld in om investeerders te vinden voor
de scheeps-cv. De schepen werden gebouwd op werven met lage lonen.
Het plan was goed, het geld
ontbrak
Schöning heeft een zeer ruime ervaring
in bevrachting in huis om de bestelde kruiplijners van het type Umea
te laten varen. Ze waren in opdracht van Noordlijn/Equator bij een
werf in Harlingen besteld. Het voordeel van deze schepen is dat
lading van over zee direct mee de binnenwateren op kan, dus geen
overslag in binnenvaartschepen.
Noordlijn/Equator heeft de
kruiplijners Umeazee en Zuiderzee aan kantoor gehad. Er waren nog
twee kruiplijncoasters van hetzelfde type in bestelling/aanbouw in
Harlingen, de Waddenzee en de Iersezee. Tijdens de bouw van deze
schepen raakte Noordlijn/Equator goed in de financiële problemen,
het eind was daar, het doek was gevallen, we schrijven 1988. Het
saaie briefpapier kon door de versnipperaar. De werf in Harlingen
mocht de twee nog af te bouwen schepen doorverkopen.
De Umeazee callsign PICP had in 2011 de
naam Burcin callsign 5 IM 459, zij had de vlag van Tanzania en haar
eigenaar was een Turk. In 2013 werd de Umeazee gesloopt in Turkije.
De Zuiderzee heb ik enige jaren geleden
nog eens in het Trollhättekanaal - Zweden (klik) gezien onder de naam Gotland.
Deel 4 bestaat uit plaatjes en
video-opnamen kijken uit een bewogen en vervlogen tijd met een
epiloog als afsluiter.
Recht
zo die gaat!
F.L..Woodleg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Wil je reageren? Heel erg leuk, maar dan wel met minimaal je voornaam. Anonieme reacties worden niet meer geplaatst.