Najaar/winter 1980-1981
Foto geleend uit de collectie van Hwtk b.d. Douwe Jorritsma* |
De m.s. JO, gebouwd als Kars
in 1955, PFHI, motorvermogen 395 pk Werkspoor, snelheid 10 knoop
p/u.
Het was het laatste complete schip
opgeleverd door scheepswerf A. Apol CV te Wirdum voor H.P. Veling te
Groningen.
1966 Men verlengde haar tot 52 meter.
1969 Haar naam werd veranderd in JO
haar callsign HO 4796. Panamese vlag.
1972 Men verving de Werkspoor
hoofdmotor, de nieuwe had een motorvermogen van 320 pk haar snelheid
werd 9 knoop p/u.
1990 Nog gezien in de Haven van Tampa -
Florida als JO.
1998 Uit het scheepsregister van Lloyds
London verdwenen.
Juffrouw Küp, hoofd bemanningszaken
van Van Uden’s Scheepvaart & Agentuur Mij BV te Rotterdam,
belde mij of ik in komend najaar/winter weer voor hen wilde komen
varen als afloskapitein. Het zal toen eind augustus zijn geweest.
Op een schip van een bevriende relatie
waar Wonsild & Son uit Kopenhagen de bevrachting voor deed, de
m.s. JO van een kapitein eigenaar, een 400 tonner uit midden
jaren vijftig onder Panamese vlag.
'Wel, ik ga overleggen juffrouw Küp, u
hoort zo spoedig mogelijk van mij.'
Hilary vond dat ik dit aanbod maar
moest aannemen.
'Er zal voor ons dan toch wel de
mogelijkheid zijn om tussentijds nog eens aan boord te komen?' vroeg
Janna.
Juffrouw Küp teruggebeld: 'Ik mag naar
het door u aangeboden schip van de meiden.'
Met een lach zei ze: 'Ze hebben u maar
goed onder de duim Kapitein. Als zij weer in Harlingen ligt laat ik
het u weten, dan kunt u met de eigenaar het financiële gedeelte aan
boord bespreken.
Foto geleend uit de collectie van Meester (Hwtk) Douwe Jorritsma. |
De reis naar Harlingen werd me
bespaard, de kapitein mede-eigenaar van de JO kwam naar De
Druif. Hij vertelde o.a. dat ze volgens haar certificaten een beperkt
vaargebied had n.l. de Deense Belten en de Sont via het
Noord-Oostzeekanaal (dit kanaal ook wel Kielerkanaal genoemd, vormt
de verbinding tussen de Noordzee en de Oostzee en is een van de
drukst bevaren kanalen ter wereld). Naar de monding van de Elbe, de
monding van de Weser en van daar naar het zeegat van Terschelling. Er
mocht wel in de kustroute gevaren worden ten noorden van de
Waddeneilanden. De kustroute naar Amsterdam was verboden vaarwater
voor de JO.
Het gesprek was goed, werd er zonder
loods gevaren dan had ik een extra zakcentje.
We zouden elkaar begin november weer
zien als ik aan boord stapte om hem af te lossen tot half januari
1981. De JO had een vijfkoppige bemanning; Kapitein, stuurman,
motorman (deze was tevens de kok), twee matrozen.
Haar lijndienst Kopenhagen via het
Noord-Oostkanaal naar Hamburg, van daar naar Bremen om haar lading in
z'n geheel te lossen in Harlingen. Vaak werden hier weer opgezakte
consumptieaardappelen op pallets geladen voor Malmö/Kopenhagen als
het ruim vorstvrij bleef tijdens de reis. Vaak stond er nog wat
stukgoed bestaande uit pallets met chocolade, snoepgoed of conserven
in blik, de ruimen werden dan verzegeld. Wij wisten dan dat er bij
het lossen douane op de kade stond in Malmö/Kopenhagen om de dozen
te tellen (dit i.v.m. de te betalen invoerrechten). De lading die de
JO aanvoerde voor Harlingen ging in de opslag. Voor de Van
Uden Shipping Line de VAL had men voldoende lading klaar staan in
diverse havens in de Range Harlingen-Brest. Dan werd er een schip
gecharterd, of een Van Uden schip, of men charterde er een van
Rederij Frisian Shipping, om de lading verder te vervoeren naar
West-Afrika in de Range Dakar-Angola. De schepen van laatstgenoemde
Rederij Frisian Shipping waren van de heren van der Schoot uit
Harlingen en Holwerda uit Heerenveen.
Frisian Trader, foto van kapitein Van Randen. |
Hilary bracht mij begin november naar
Harlingen waar de JO lag.
De Motorman van de JO, tevens
mede-eigenaar, wilde graag na terugkomst in Harlingen met verlof en
of ik dat goed vond. De stuurman wist ook de weg in de machinekamer.
Hilary bood aan om in die periode dan tegen een vergoeding te koken
voor de bemanning, dat mocht.
Ze stapte twee weken later aan boord,
na gebracht te zijn door Janna en Pia die ook graag een kijkje aan
boord wilden nemen.
Kerst en oud en nieuw in Malmö
Op woensdag (kerstavond) meerden we
vroeg in de avond af in Malmö. Er stonden twee bestelbusjes op de
kade, beide met goed leesbaar het woord 'Tull' er op. We hadden op
tijd kunnen zijn voor de kerstviering in de kerk die het pastorale
werk deed in de haven. Maar de Zweedse douanerecherche (zwarte bende)
dacht er anders over. Zij wilden graag het schip doorzoeken nadat het
inklaren door hun collega’s, die een andere uniformen droegen, was
gedaan.
'Geen probleem, maar was u niet liever
thuis geweest op deze avond?' vroeg ik aan de teamleidster.
Het antwoord van de dame was: 'We
hebben dienst en doen onze taak, daar komt bij dat de JO in
Scandinavië al enige jaren op de lijst staat van verdachte
schepen. U bent niet de vaste Schipper volgens mijn gegevens. Graag
zou ik met u de zegelkast** controleren.'
Na twee uur zoeken gaf zij het teken
aan haar team er maar mee te stoppen. Met een 'Have a Merry
Christmas' ging ze met haar ploeg van boord.
Ik had de teamleidster na de controle
van de zegelkast plaats laten nemen bij ons in de salon. Ze had
gezellig met Hilary op de bank zitten praten onder het genot van een
glaasje bessenjenever met stukjes oude kaas.
'Ze moest eens weten waar ze op gezeten
had,' zei Hilary later toen de vrouw van boord was. Wij waren in elk
geval te laat voor de kerstviering.
'Zullen we dan maar naar de 'Black
Earth Bar' gaan, daar zal vast ook wel een kerstboom staan,' was mijn
voorstel. 'Dan kan Karl ons na sluitingstijd terug aan boord brengen.
Hij krijgt dan gelijk zijn contrabande mee die hij vorige reis
besteld heeft.'
'Ik loop mee,' zei de stuurman, 'ik heb
ook nog een paar flessen voor hem.'
De twee Kaapverdiaanse matrozen zorgden
voor de kerstmaaltijd op 1e kerstdag, hun Zweedse
vriendinnen hadden een heerlijke kersttaart meegenomen voor bij de
koffie.
'Maar goed dat je extra wijn hebt
ingeslagen,' zei Hilary.
Oudejaarsdag bakte ik de oliebollen en
appelflappen, nog steeds naar het recept van Kok Nol (kerstverhaal
1965).
De stuurman maakte met Hilary de salades.
Nieuwjaarsdag ging Hilary in de middag
Janna van het vliegveld halen. Janna zag er moe uit, het was een
drukke decembermaand geweest in De Druif met als afsluiter het
oudejaarsfeest.
'De kooi is opgemaakt, in Kopenhagen
gaan we naar de sauna,' zei Hilary, 'onze schipper heeft een goed
gevuld geldblikje tussen zijn ondergoed liggen. Maar eerst ga je zijn
oliebollen en appelflappen proeven, ze zijn gemaakt met de
boerenjongens van Jans Bokking.'
'Ja, het bakken van oliebollen en appelflappen is zo zoetjes aan een traditie geworden bij Peter, evenals de cadeautjes L'air Du Temps van Nina Ricci,' zei Janna, 'en jij ook Hilary, met je traditie van Irish coffee maken op nieuwjaarsdag. En ik die er als altijd bonbons en rumbonen van Dikker & Thijs*** bij heb. Dit zat ik me zo te bedenken op weg hiernaartoe en dat we dit al doen sinds 1969.'
'Ja, het bakken van oliebollen en appelflappen is zo zoetjes aan een traditie geworden bij Peter, evenals de cadeautjes L'air Du Temps van Nina Ricci,' zei Janna, 'en jij ook Hilary, met je traditie van Irish coffee maken op nieuwjaarsdag. En ik die er als altijd bonbons en rumbonen van Dikker & Thijs*** bij heb. Dit zat ik me zo te bedenken op weg hiernaartoe en dat we dit al doen sinds 1969.'
Op woensdag 14 januari gingen we
gezamenlijk van boord in Harlingen toen de kapitein en motorman zich
weer gemeld hadden. De meiden gingen naar Lentas voor de rest van de
maand januari, we zouden elkaar weer zien in april. Voor mij lag er
de m.s. Poolzee PGVF op de werf van Amels in Makkum.
* Met Douwe Jorritsma gevaren op de
Victress PIGV gebouwd in 1963 voor Beck’s Scheepvaartkantoor
Groningen in mijn stuurmansperiode.
** Zegelkast = een kast aan boord die
door een douaneambtenaar verzegeld wordt bij binnenkomst. Hier
bewaarde men de belastingvrije artikelen (bonded stores) in zoals
sigaretten, tabak, parfum, flessen drank. Op volle zee mag men dit
zegel verbreken.
Victress, foto uit m'n eigen album. |
Na de oliebollen en salades meld
ik me wel weer. Fijne feestdagen!
Wij hebben in elk geval een mooie witte kerst.
Wij hebben in elk geval een mooie witte kerst.
Recht
zo die gaat!
F.L..Woodleg
*** Bij het schrijven over de bonbons en rumbonen van Dikker en Thijs moesten Gon en ik denken aan een "Gouwe Ouwe" van het duo van Kooten en de Bie en wel in de hoedanigheid van de Vieze Man. We zochten hem op en keken en lachten ons weer krom, keken weer en weer. Hij blijft kostelijk. Daarom staat deze video bovenaan in de rechterkolom. Veel plezier met kijken!
Hej Peter,
BeantwoordenVerwijderenIk heb weer genoten van je verhaal! Ga je ook nu oliebollen en appelflappen maken?
Kram Els
Hej Els,
BeantwoordenVerwijderenJa, ook nu bak ik nog altijd oliebollen. Maar nu niet met boerenjongens van Jans Bokking, maar van een ander merk. Nog even en het is weer zo ver.
Een heel grote man en ex bosarbeider hier vindt boerenjongens "stark" terwijl hij vroeger eigengestookte wodka dronk :-).
Groetjes, Peter