Alvorens deel twee begint eerst even een actueel bericht van Manneke:
"Namens papa, Bertus & Brutus en mijzelf wil ik de familie in Aalsmeer heel erg bedanken voor alle lekkernijen om van het Sinterklaasfeest een groot succes te maken. Wat zullen we heerlijk smikkelen met z'n allen tijdens het heerlijk avondje!"
Deel 2 van 4
Deel 2 van 4
De schepen van Noordlijn/Equator
Het eerste schip in de Noordlijn/Equator kleuren was de Norrbotten gebouwd in Harlingen. De Norrbotten van 1977, callsign PGHV, was mijn eerste schip van Noordlijn /Equator als afloskapitein.
In 1981 verkocht aan Damhof Delfzijl,
haar naam werd IJsselmeer, callsign PIUO. In 2014 had zij de
naam MMJ, callsign 9LB2370, vlag Sierra Leone.
De drie mini bulkers (werf van Pattje):
Gebouwd bij de werf van Pattje te
Waterhuizen met de ijsklasse 1A voor de Zweedse/Finse wateren.
De eerste kreeg als naam Gardazee
(1977) voor Intersee Haren (Ems), haar charternaam Susanna
Noordlijn/Equator
Emmen.
De tweede als Helgezee (1977)
voor Intersee Haren (Ems), kreeg de naam Silvia voor
Noordlijn/Equator
Emmen.
Deze naamsverandering had te maken met
de wens van de Zweedse staalgigant SSAB uit Luleå voor wie de
schepen gingen varen in de Noord-Europese wateren. Dit naar de
Zweedse koningin Silvia en haar vriendin Susanne.
In 1983 werd de naam weer Helgezee
PEPQ Noordlijn/Equator.
De derde kreeg de naam Altappen
(1978) en ging ook in charter bij SSAB. De Altappen heeft het
langst voor de Zweden gevaren tot 1986. Na de SSAB-periode zag men de
Gardazee en Helgezee regelmatig in de Canadese wateren
varen voor Melton Shipping uit de UK.
In strenge winters met zware ijsgang in
de Oostzee/Botnische Golf deden de SSAB Zweden graag weer een beroep
op deze schepen.
Toen men het tijd vond om de schepen failliet te laten gaan hebben ze een tijdje in Emden (Duitsland) opgelegd gelegen. Daarna zijn ze verkocht/vertrokken onder de vlag van Cyprus. De bemanning werd via een uitzendbureau, dat ook op Cyprus gevestigd was geleverd. Gage in Duitse marken, bruto was netto. Zoek zelf maar uit wat je met socialen lasten en de belastingdienst doet in het land waar je woont. Voor mij was het niet aantrekkelijk. De belading van de schepen, evenals haar technische dienst, waren in Duitse handen en zaten wel in het pand bij Schöning.
Dan waren er nog de twee mini bulkers (werf Amels).
Bottenviken callsign PDFF,
gebouwd onder de naam Deltasee die in januari 1977 te water
ging bij de werf Amels te Makkum. Motor vermogen 2400 pk. Men
verkocht haar in januari 1983. Zij kreeg de naam Regulus
callsign PGZI, Belgisch/Nederlandse eigenaren. Onder de naam Zwanet
callsign PJOC, horen we in 1994 weer van haar. Opgebracht in
internationale wateren ter hoogte van de Noord-Portugese kust met
cocaïne uit Suriname aan boord. Ze werd binnengebracht in de Spaanse
havenplaats Vigo. Ze voer toen wel voor een andere eigenaar uit
Groningen. Ze heeft tot 1999 opgelegd gelegen in een pishoek van de
haven van Vigo om uiteindelijk daar gesloopt te worden.
Haar zusterschip de Karlsvik
callsign PFHH ging in juli 1977 te water, eveneens bij Amels te
Makkum. In 1985 was haar naam Katharina callsign 5BSL, vlag
Cyprus. In 2011 gesloopt in een van de Baltische staten. Ook deze
schepen hebben in hun beginperiode voor SSAB gevaren, zij waren iets
minder in laadvermogen.
De Bottenviken heeft nog een poosje in
time charter gevaren voor de Aros Line uit Västerås (Zweden). De
Karlsvik deed men in de wilde vaart, de bevrachting ging via
Schöning (de vrachtpenningen moesten wel bij Schöning in Duitsland
op de bank gestort worden).
De schepen Noordzee PGIH 1980, in 1985 aan de ketting in Mobiel USA. Na verkoop werd haar naam Fast Sea PJDC 1985.
Poolzee PGVF 1981, in 1985 aan
de ketting gelegd.
Javazee PFCK werd in 1986 van de
Noordlijn/Equator lijst afgevoerd.
Deze schepen waren gebouwd op de werven
van Amels in Makkum en Lemmer. Het waren schepen binnen de 85 meter
op de loodlijn met een tussendek en twee kranen die elk 25 ton konden
tillen. Ze hadden de eerste jaren nog een marconist aan boord om aan
de eisen van de Scheepvaartinspectie te voldoen. Deze drie genoemde
schepen voeren regelmatig voor Melton Shipping met een wereldwijd
vaargebied. Spoorwegwagons van New Castle via het Suezkanaal naar Dar
es Salaam. Door naar Durban, hier zagen we de Noordzee, deze
had een lijndienst Durban - Mozambique. Een bezoek aan de Society
eilanden in de Pacific met stukgoed/containers met als haven Papeete
was heel normaal.
'Houden u en uw bemanning van
dixielandmuziek dan mag u naar New Orleans. Aansluitend naar Bordeaux
als de Franse wijn u daar heeft gesmaakt en dan naar de Canadese
meren om af te koelen.'
De Oostzee callsign PGNW is
gebouwd bij Martin Jansen in Leer - Duitsland, zij ging in de vaart
in november 1980. Ze voer in het begin in een lijndienst Amsterdam
– Finland.
Nadat ze verkocht was heeft ze nog vele
namen gehad met een even zo groot aantal vreemde vlaggen. In Juli
2003 arriveerde ze in Gibraltar onder de naam Nordic met zware
slagzij ontstaan door haarscheurtjes in de scheepshuid.
Na provisorisch gerepareerd te zijn mocht ze van de havenautoriteiten van Gibraltar weer vertrekken. Ze ging voor anker in de baai van Gibraltar en vertrok hier weer vandaan onder de naam Lady Rea met de Panamese vlag in top. In 2009 is ze gesloopt door een Chinees slopersbedrijf.
Na provisorisch gerepareerd te zijn mocht ze van de havenautoriteiten van Gibraltar weer vertrekken. Ze ging voor anker in de baai van Gibraltar en vertrok hier weer vandaan onder de naam Lady Rea met de Panamese vlag in top. In 2009 is ze gesloopt door een Chinees slopersbedrijf.
Deel 3 zal gaan over een andere tak van Noordlijn/ Equator.
Recht
zo die gaat!
F.L..Woodleg
Kapitein, met weemoed denk ik terug aan de reizen met de Noordlijn schepen.
BeantwoordenVerwijderenVooral ook aan de havenplaats Ardrossan.
Hartelijke groet!
Stuurman Davidov
Goed te zien dat je Woodleg ook hebt gevonden Davidov.
BeantwoordenVerwijderenNa mijn Noordlijntijd ben ik op de bruine schepen gaan varen van die club uit Amsterdam.
En jij, ben je weer terug de horeca in gegaan?
Woodleg mag mijn privé e-mail wel aan jou doorgeven.
Voorlopig over en sluiten, Frits Karelsen.