Festivity |
Op maandag de 16e november 1975 brachten de meiden mij naar Amsterdam CS, ik kocht een enkeltje
naar Meppel. Daar lag de M.S. Festivity, een 400 tonner onder Maltese vlag van
Everhard uit London, ze voer in charter voor de Boerenbond in Meppel.
Gruno Amsterdam had
het agentschap voor het in- en uitklaren* van het schip te Amsterdam. Ze
onderhield een dienst Meppel – Rowhedge in Essex, Engeland. Dit voor een periode
zo lang ik maar wilde.
Rowhedge (river Colne) bij laag water |
Bemanning: Engelse
Stuurman, twee Kaapverdianen aan dek. Geen kok, was ook niet nodig want we
waren nooit langer dan 12 uur op zee. De Stuurman deed ook de machinekamer. De
lading bestond vanuit Rowhedge uit doperwten in zakken op pallets, dit besloeg
1/3 van het ruim, 2/3 van het ruim was voor graan in bulk voor de veevoederindustrie
in Genemuiden. Vandaar naar Meppel bouwmaterialen laden, Durox gasbetonblokken
op pallets.
Gasbeton als bouwmateriaal |
en een andere mogelijkheid. |
December 1975
Twee dagen voor
kerst liepen we IJmuiden binnen, het inklaren gebeurde altijd aan Het Stenen Hoofd
in Amsterdam.
We hoefden niet gelijk door te varen naar Genemuiden.
Men wilde
ons pas op vrijdag de 2e januari lossen om maandag 5 januari weer
laadklaar te liggen in Meppel. De Havendienst Amsterdam gaf mij toestemming om
met de Festivity af te meren in het Oosterdok op loopafstand van De Druif*.
Dus
de feestdagen samen met de meiden in Amsterdam.
Januari 1976.
Op nieuwjaarsdag in
de loop van de ochtend in alle rust uit het Oosterdok vertrokken naar
Genemuiden, Janna en Hilary vaarden mee. Janna had haar jaarlijkse verplichte vrije
week. Hilary had vrij tot maandag de 12e, ze werkte in een privé
kliniek in Haarlem. Ongewild liepen we de zware storm van twee op drie januari
1976 mis op de Noordzee.
Kapitein Jaap uit
het blog verhaal M.S. Leprechaun (klik) had minder geluk.
Afijn, lezen jullie zelf maar!… Gestrande Stardust (klik).
Frans van de Saté Babi Boys attendeerde mij eens op dit verhaal.
* In- en uitklaren
is een douane af handeling voor de lading, tevens de bemanningslijst afgeven
bij de Marechaussee.
** Café De Druif stamt uit 1585 en wordt al
genoemd in de zeemansverhalen uit de VOC tijd. Het was een aanmonster café voor
zeelieden. Het stond in het havenkwartier
van Amsterdam uit die tijd.
Ik geef jullie ook
maar gelijk de andere bekende cafés uit de VOC tijd die nu nog tappen.
Café Scharrebier op het Rapenburgplein. Scharrebier was bier verdund
met water en dus met een lager alcoholpercentage en, toen al, minder
belastingafdracht.
Het logement In den Aepjen 1550. De uitdrukking in de
aap gelogeerd komt daar vandaan. Nu nog steeds een heerlijk bruin café voor
een glas bier met een jonge borrel in oud Amsterdam.
Maar het oudste café
van Amsterdam is Karpershoek aan de
Martelaarsgracht met een goed lopende bierpomp, leverworst op zuur en de bal
gehakt. Beide zeker een aanrader en nog steeds ligt er zand op de vloer.
Tot het volgende bericht, mijn kerst van
1970.
F.L.Woodleg
Hej Peter,
BeantwoordenVerwijderenWat vind ik deze verhalen leuk om te lezen! Als ik weer eens in Amsterdam kom zal ik proberen die cafeetjes te vinden.
Goed dat je die storm hebt gemist, brrr.
Kram Els