Op de voorgrond de vuurtoren voor Oslo. Foto internet. |
De vakantie van de
familie Lips, met Pa als directeur van een scheepsschroeven fabriek, was voor hem
een werkvakantie met bezoeken aan zakenrelaties.
Richting het Olso fjord
via Larvik en Drammen, in Oslo ging de familie van boord. We zouden ze weer
zien in Stavanger, Rinus moest zich daar weer melden. De familie wilde Preikestolen (de preekstoel) zien, een klif op 600 meter boven het Lysefjord, we meerden
af in Oanes. Hier werden zij opgehaald door kennissen en we voeren verder zodat
ze later nabij Preikestolen weer konden inschepen. We verbleven tien dagen
in de wateren rond Stavanger, hierna ging het van hotel naar hotel richting
Bergen. Na een kort verblijf hier vloog de familie weer terug.
Twee maal Preikestolen (de preekstoel). Foto's internet. |
De Rob was een stalen motor sailer naar een
ontwerp van Pieter Beeldsnijder, gebouwd op een van werven van de Vries Lentsch,
lengte ca. 16 meter .
Motorvermogen ben ik vergeten. Als we voeren stond er een aggregaat aan om
stroom op te wekken voor fornuis, diepvries en koelkast. Op de motor was haar
maximum snelheid rond 8 knoop per uur. Op de terugreis haalden we op de zeilen 7
knoop bij halve wind komende uit de noordwest hoek windkracht 6 Beaufort.
De uitrusting:
Voor de navigatie: log, dieptelood, radar,
vloeistofkompas, stuurautomaat, VHF voor radiocommunicatie. Ze was voorzien van
een hydraulische stuurmachine die door de Firma Lips was ontwikkeld. Men kon ze
leveren voor ieder type schip, net als hun scheepsschroeven.
Het personeelsverblijf
had vier kooien, twee aan bakboord, twee aan stuurboord in een ruimte in het
achterschip boven de motorkamer. Deze was slecht geïsoleerd.
De familie gebruikte
de gastenaccommodaties, die zeer goed waren geïsoleerd.
De koers stond in de
kaart. Eerst door de fjorden naar Stavanger, hier bij bunkeren en nog wat vers brood
inslaan.
De weersverwachting gaf windkracht 6 uit het noordwesten. Arme Janna,
wat was ze zeeziek. Maar als ik de wacht had kwam ze toch uit haar kooi om in
de kuip te kunnen zitten. Haar maaltijden bestonden uit een droge snee brood
met een kop thee.
De eerste
aanloophaven was Den Helder, hier stapte Rinus z'n vrouw Eef aan boord. Rinus
wilde ons drieën Nederland vanaf het water laten zien. We bleven de nacht over
in de jachthaven van de Marine, in het clubgebouw konden we eten, nasi of bami
met saté. Janna bestelde twee maal. Janna en ik namen maar de hut van de eigenaar
met een dubbele kooi en een eigen natte cel. De volgende morgen na het ontbijt
ging het via het Noordhollands Kanaal het werd een mooie tocht.
We passeerden
Alkmaar, via de Zaan naar Zaandam en hier het Noordzee Kanaal op. Van de
Havendienst Amsterdam mochten we de nacht op eigen risico doorbrengen in de
Zouthaven. We konden lopend naar De Druif voor ons slaapmutsje. Janna haar bazin
mocht van Rinus meevaren naar Heusden. Pia stapte om negen uur aan boord met
vers brood en we gooiden los. Eerst naar Spaarndam, dan Haarlem, Alphen a/d
Rijn en Gouda, dit is een stuk van de Staande Mastroute.
In Gouda trakteerde
Pia op een Grieks etentje. Janna haalde de andere morgen verse broodjes. Om 10
uur gooiden we los en gingen richting Krimpen a/d IJssel, Alblasserdam, Dordrecht
en wachtten op een opening van de spoorbrug.
Foto internet. |
Hierna draaiden we de Dordtse Kil op, na 5 mijl bakboord uit rivier de Amer op, nog even en we zouden er zijn. 'Rinus, het was prachtig wat je ons hebt laten zien!' zeiden we.
Aan het begin van de
avond meerden we af in Heusden aan de Bergsche Maas. Onder het eten bij de
Chinees vroeg Rinus: ‘Janna en Peter, mag ik jullie vragen om mee te varen
naar de London Boat Show begin januari? Daar wordt de Rob aan het publiek getoond
met een nieuw type schroef. Tijdens de showdagen, als de boot op het droge
staat, slapen we in een hotel. Hierna blijven we een aantal dagen in London als
er mensen zijn die de schroef in de praktijk willen zien werken. Als jullie dan
samen de gasten van een hapje en een drankje voorzien in het paviljoen, dan heb
ik mijn handen vrij voor de technische uitleg.’
‘Als ik vrij krijg
van Pia dan graag Rinus!’ zei Janna.
‘Nou, dat mag Janna!’
zei Pia.
‘O ja Peter, meneer
Lips komt morgen in de middag om je gage uit te betalen.’
‘Dan is de boot
schoon en opgeruimd als hij komt Rinus.’
Rinus deed de
motorkamer, de drie dames deden de hutten en ik was de dekzwabber. Om half twee
stopte er een auto met chauffeur, meneer Lips stapte uit. Rinus vertelde hem
onder het uitbetalen van mijn gage dat we meegingen voor de London Boat Show in
januari.
‘Fijn dit te
vernemen, dan word ik niet zeeziek. Ik ga nu naar kantoor, Max komt dan terug
om naar Amsterdam te rijden.’
Een jaguar rijdt
niet maar rolt, Janna naast mij op de achterbank, Pia naast Max. Aangekomen op
het Rapenburgerplein werden onze tassen uit de kofferbak gehaald. Pia vroeg Max
om binnen te komen. Officieel mocht hij het niet maar na wat Pia hem over De
Druif had verteld deed hij het graag.
Het volgende bericht op deze blog zal gaan over de veranderingen in de scheepvaartwetgeving.
Voor de liefhebber hieronder:
VERSCHIJNSELEN
BIJ HET VOORBIJTREKKEN VAN EEN DEPRESSIE
Het
gebied dat door het warmte- en het koufront wordt ingesloten, noemt men de warme
sector van een depressie.
In deze
warme sector treft men nog het oorspronkelijke evenwijdige isobarenverloop aan
van de situatie vóór de storing. Rond het centrum vormen de isobaren een
gesloten patroon en de wind waait spiraalsgewijs naar het punt van laagste
luchtdruk. In de warme sector vindt een voortdurende aanvoer plaats van
tropische lucht, die gedwongen wordt om op te stijgen langs het licht hellende
warme frontvlak.
Het
gevolg is dat de warme tropische lucht adiabatisch afkoelt (afkoeling
door uitzetting) en bij aanwezigheid van voldoende waterdamp, zal zich op
verschillende hoogten de voor een warmtefront typerende bewolking vormen.
Ver
voor het front uit vormt zich op grote hoogte de cirrus bewolking. Op middelbare
hoogte vormt zich de altostratus, terwijl in de lagere luchtlagen dichter bij
het front, zich de nimbostratus ontwikkelt.
Aan
de achterzijde van het koufront wordt lucht aangevoerd vanuit meer noordelijk gelegen gebieden.
Deze lucht zal in het algemeen kouder zijn dan de reeds aanwezige koude lucht
aan de voorzijde van het warmtefront. Door de veelal grotere bewegingssnelheid van
de koudere lucht dan de voortplantingssnelheid van de depressie, wordt de lucht
in de warme sector nabij het koufront opgetild. Er vindt geen geleidelijke
opstijging plaats, maar de warme lucht wordt in meer verticale zin
omhooggedreven.
Waarnemer
A
Trekt
een depressie ten zuiden van de waarnemer voorbij, dan zal dit o.m.
merkbaar zijn doordat de wind een geleidelijk krimpend karakter heeft,
zonder plotselinge richtingsveranderingen, zoals bij het voorbijtrekken van
een front.
Door
adiabatische afkoeling worden nabij het koufront cumulus en/of cumulonimbus
wolken gevormd,
waaruit een zeer buiige neerslag kan vallen. De neerslag voorafgaande aan
het warmtefront zal daarentegen altijd een gelijkmatig karakter hebben.
Bij
het warmtefront ligt de neerslagzone voornamelijk vóór het front, terwijl
bij het koufront deze zone zich voor het grotere deel achter het front bevindt.
In
het algemeen liggen de isobaren aan de achterzijde van een depressie het
dichtst bij elkaar. De gradiënt is hier het grootst, waardoor de windkracht groter
zal zijn dan aan de voorzijde. Het gebied waar de grootste windsnelheden in
een depressie worden aangetroffen, noemt men de trog van de depressie.
Waarnemer
B
Wanneer
de waarnemer zich bevindt in de baan die door het centrum wordt gevolgd, dan
zal de windrichting bij een vallende barometer nagenoeg gelijk blijven bij
het naderen van de depressie. Na passage van het centrum, gepaard gaande met een kortstondige afname van de windkracht, zal de wind omslaan van een
zuidelijke naar een noordelijke wind.
Waarnemer
C
Passeren
het warmtefront en later het koufront de waarnemer, dan zal voor deze waarnemer de
wind steeds een ruimend karakter hebben met windsprongen bij het passeren
van de fronten.
De
depressie (gebied van de laagste luchtdruk) trekt ten noorden van de
waarnemer voorbij.
Uit ons lesboek Ik navigeer.
Recht zo die gaat!
F.L.Woodleg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Wil je reageren? Heel erg leuk, maar dan wel met minimaal je voornaam. Anonieme reacties worden niet meer geplaatst.