Na de periode op het
jacht van de familie Lips ging ik de boekenlijst en het lesrooster maar
ophalen voor de opleiding Stuurman bij de Hogere Zeevaartschool. Dus maar niet
naar de Horeca Vakschool nabij het Amstelstation. Soms vraag ik me af waarom ik
niet het koksvak in ben gegaan. Dan was er voor de 321 anonieme lezers van de
F.L. Woodleg blog geen blog geweest, nu kunnen ze meeliften op de 14 lezers die
zich hebben aangemeld bij ‘follow by e-mail' (ik zag daar zelfs dat er een Oma
meeleest).
Het jaar 1969 was
een belangrijk jaar voor Nederlandse scheepvaart en dat was niet omdat ik in de
schoolbanken van de Hogere Zeevaartschool in Amsterdam plaats had genomen. Nee,
de 75 meter
grens werd ingevoerd, de lengte van de ‘load lines’ op de maximaal toegestane
diepgang. Deze load lines bevinden zich denkbeeldig tussen de diepgangsmerken (draught
marks) op het voor- en achterschip. Zo kan de Stuurman zijn diepgang aflezen en
kan zo met behulp van de schaal van waterverplaatsing uitrekenen hoeveel lading
er in het schip zit of hoeveel er nog bij kan. Deze load lines worden in decimeters
of in voeten op de scheepshuid gelast.
De BRT (bruto
tonnage) 499 was niet meer de maatstaf als grens tussen Kleine Handelsvaart, Sleepvaart
en Grote Handelsvaart. Onder de nieuwe wet kon een Groot Handelsvaarder
veranderen in een Kleine Handelsvaarder. De vooruitzichten waren veelbelovend,
het woord kustvaarder of coaster kreeg een andere betekenis. Door de nieuwe
wetgeving ontstond de vraag naar een nieuw type schip met een nieuw type
Stuurman en Machinist. De scheepvaartdiplomawet uit 1935 liep achter. De zeevaartscholen
pasten de lesstof aan. Alleen de commissie voor de stuurliedenexamens, gedeeltelijk
bestaande uit gepensioneerde kapiteins van de koopvaardij, bleef uit de maat
lopen. Zij leefden nog in het tijdperk dat de kapitein nog een privé bediende
had die zijn schoenen poetste en zijn overhemden streek.
foto P. Anderiesse |
De Westmeep (1966)
met een oud BRT van 499 met een tussendek. Er waren veel van dit type schepen
onder de Nederlandse vlag met een wereldwijd vaargebied. Ik noem alleen de
namen van de schepen waar ik zelf op heb gevaren: Comtesse, Mange, Unden en de
Willi Böhmer. Lengte over alles (totale lengte) van deze schepen ca. 70 m, breedte
11 m, geladen diepgang rond de 3.70 m, laadvermogen (DWT) 1000 à 1100 ton. Motorvermogen
tussen de 750 en 1000 pk, snelheid rond de 11 knoop. Door de nieuwe wetgeving
van 1969 werd zij BRT 1155, de lengte en breedte bleven hetzelfde maar nu mocht
zij afladen tot een diepgang van om en nabij de 4.75 m, een verschil van zeg
maar 1.05 m. Met slecht weer werden deze schepen duikboten, het motorvermogen
bleef hetzelfde, de snelheid ging naar 9 mijl dus volgeladen een Wammes
Waggel op zee. Door meer diepgang krijgen zij een breder onderwaterschip op de
geladen waterlijn. Het laadvermogen ging naar ca. 1600 ton, dit mocht als ze
waren voorzien van het deltamerk (zie onder). Volgens de wet op de
zeevaartdiploma’s uit 1935 moest er een tweede stuurman aan boord zijn bij een
schip boven een BRT van 500, maar er mocht met een matroos minder gevaren
worden. De scheepskok mocht een matroos/kok worden. Lag men bij de oude meting
van 499 bijvoorbeeld 5 cm
over zijn merk dan riskeerde men een boete met een vaarverbod. “Lossen tot u
weer op de toegestane diepgang ligt Kapitein, u speelt met mensenlevens.”
Kort samengevat, de
Nederlandse reder kreeg van de overheid toestemming om zijn schip over te beladen.
Als het van hogerhand
samen met de Scheepvaartinspectie wordt toegestaan om ca. één meter dieper te
liggen dan bij de oude toegestane diepgang zijn er geen mensenlevens meer in
gevaar.
Is er veel veranderd
sinds Herman Heijermans toneelstuk Op
Hoop van Zegen uit 1900?
Nee lezers, er is
niet veel veranderd!
Het deltamerk (driehoek) is het oude diepgangsmerk. Het plimsollmerk (rond) het nieuwe, een aanzienlijk verschil dus die 1.05 m! |
Kisten op een tussendek. Eronder is dus nog een laadruim. |
In de volgende blog: De verandering in de wetgeving vroeg om een ander type schip.
Recht zo die gaat!
F.L.Woodleg
Hej Peter,
BeantwoordenVerwijderenGelukkig maar dat je geen kok bent geworden, je had dan vast minder mooie avonturen beleefd. Leuk dat er zoveel mensen je blog lezen!
Wat raar dat de overheid die beslissing nam, ging het zoals gewoonlijk om de centen i.p.v. om gevaar voor mensenlevens?
Ik heb pas op foto's gezien hoe ze die tussendekken leggen. Een heel gepuzzel om verschillende soorten vracht op een goede manier in de ruimen te krijgen. Heel intressant.
Groetjes, Els
Zo dan, dat is zeker een groot verschil van wat er geladen mocht worden op zo'n schip.
BeantwoordenVerwijderenJa zo gaat dat,verdiensten zijn belangrijker dan gevaar voor de mensen.
Trouwens, matroos/kok was ook goed geweest Peter, lekkere recepten van overal waar je kwam. ;-)
Groetjes, Marga