Uit de Reeks F.L. Woodleg maar dan
anders: verhaal 2 van 4.
In dienst bij SWETSODV: het Schagerkanaal
Periode 2006 – 2009
Stolperophaalbrug over het Schagerkanaal, heel wat uurtjes in dat brugwachtershuisje doorgebracht |
Mijn eerste inwerkochtend was op de
bruggen over het Schagerkanaal, de Stolperophaalbrug en de
Schagerbrug. De koffie stond klaar in het brugwachtershuisje bij de
Stolperophaalbrug. Hier stond de computer waar alle openingen in
moesten worden ingevoerd plus de gegevens van de schepen die
passeerden. Voor de communicatie schip - brug op het vaarwater was er de VHF (marifoon). Deze bruggen draaiden in een
tweeploegendienst, van maandag t/m zaterdag van 06.00 – 21.00 uur. De ochtenddienst van 06.00 – 14.00 uur of de middagdienst
van 14.00 – 21.00.
Op zondag waren de draaiuren van 09.00 – 19.00 uur,
je had dan de gehele periode dienst. Het was een druk bevaren kanaal
op werkdagen, zand- en grindschepen van het bedrijf Spaansen uit
Winkel en de Grinza schepen van de Vries & de Wiel uit Schagen zag
men veelvuldig op het kanaal. De zandschepen kwamen via Den Helder
het Noord-Hollands Kanaal op met zand gewonnen uit de Waddenzee of op
de Wieringer Vlaak (IJsselmeer). Het grind werd via Amsterdam
aangevoerd via het Noord-Hollands kanaal. Het grind werd opgezogen
van de grindbanken voor de Engelse Oostkust ruwweg gelegen tussen
Harwich en Great Yarmouth. Dit werd door Engelse grindzuigers gedaan
voor een bedrijf in de Amsterdamse Westhaven.
De Ark van Noach ligt voor de Stolperophaalbrug |
De Ark van Noach, die in de haven van Schagen werd gebouwd, zag ik ook vertrekken. Zij paste maar net door de bruggen. Toen dit transport door het Schagerkanaal moest worden gesleept was de hoofdbrugwachter er bij, wij SWETSODV personeel verleenden assistentie en keken of er geen schade werd gevaren. De hoofdbrugwachter was er alleen voor het interview met RTV Noord-Holland.
Passen en meten... |
Een leuk kort nieuwsverslag van 27 augustus 2007 dat te zien was bij RTVNH is HIER (klik) te zien, het betreffende stukje over de ark begint bij 12:55 minuten.
Tijdens de zondagsdienst zag je geen
beroepsvaart, alleen een enkel jacht, de meesten konden onder de bruggen door.
Tijd voor de Zweedse cursus. Er stond een tv van de vaste hoofdbrugwachter die in dienst was van de Provincie, hij zag wel graag een bijdrage
van het SWETSODV
personeel. Om de Schagerbrug te bedienen kreeg je een kilometervergoeding.
O ja, de vaste brugwachter verwachtte wel dat je hem 20 minuten
van te voren afloste, het was ook wel een zware intensieve baan
natuurlijk, met een nog moeilijker opdracht: het op je kont zitten. De man
geniet nu alweer zo’n 8 jaar van zijn pensioen. Zijn oude brug is
gesloopt, er ligt een nieuwe die op afstand wordt bediend door de centrale post
op de Kooysluis in Den Helder. Deze bedienden toen al de bruggen over het
Noord-Hollands Kanaal tussen Alkmaar en Den Helder op afstand. De
centrale post werd door twee man bediend, één voor Den Helder –
Kooysluis – Brug Balgzandkanaal, de ander voor het stuk vaarwater De
Kooy – Alkmaar. Op de zondagen, als ik dienst had op de
Stolperophaalbrug, lunchten Gon en ik op de brug. Bijvoorbeeld een
heerlijke friet met kroket uit de frituur van Schagerbrug die zij dan
meebracht.
Volgende week het vervolg van in dienst bij SWETSODV
- Kolhorn met haar sluizen en bruggen.
Recht
zo die gaat!
F.L..Woodleg