Juli 1983
Het was een gure regenachtige dag,
mensen liepen diep voorovergebogen met paraplu's op. Janna ging de
centrale verwarming hoger zetten om de kou uit het pand te
verdrijven, het leek wel een kille dag als in de herfst. Hilary zou
over twee weken terug zijn van Celebes, dan had zij haar termijn van
acht weken voor Artsen zonder Grenzen er weer op zitten.
Ik stond voor het raam, mijn gedachten
gingen naar het aanbod van de Maltese zakenman die gisteren in de
zaak koffie had gedronken.
Japie van de Corso Bar had hem naar De
Druif gestuurd met de woorden: 'De man achter de bar met baard is een
zeeman, hij kan je vraag vast wel beantwoorden.'
De zakenman zocht een kapitein met
bemanning voor zijn schip dat hij in Gent had aangekocht om naar
Albanië te varen via Gibraltar en Malta. Het was de ex Deense
coaster 'Jurjen' type gladdekker, 900 ton motor Caterpillar 800 pk,
12 knoop p/u.
Zij kreeg de Maltezer vlag. Gage (loon) in US dollars,
bruto was netto. Hij liet enkele foto’s van het schip zien. Ze lag
nu in Terneuzen voor enkele aanpassingen. Haar oude laad- en losgerei
liet hij eraf slopen. Hiervoor in de plaats liet hij twee
hydraulische kranen plaatsen met een werkcapaciteit van 3 ton (SWL).
'Heeft u zin om voor mij te varen,' was
zijn vraag. 'Het vertrek is gepland in de 2e helft van
augustus. Ik zou graag één dag met haar willen proefvaren op de
Schelde met de mensen van de werf erbij. Ze heeft drie maanden
opgelegd gelegen. Hopelijk komen storingen of gebreken dan nog aan
het licht.'
Bij zijn vertrek zei hij nog: 'Denk er
maar over na en bel me op, ik verblijf in Terneuzen.'
Hij schreef zijn telefoonnummer op een
bierviltje. 'Laat het me graag binnen twee dagen weten, als u het
doet kom ik met meer gegevens naar u toe.'
Ik vertelde hem dat ik eigenlijk alleen
van november tot april vaarde zonder een vast contract.
Janna zag me voor het raam staan en ze
vroeg: 'Wat staat m'n schipper daar te peinzen?'
Ik gaf haar als antwoord het verhaal
van de Maltese zakenman.
'Bel hem op,' was haar antwoord, 'zeg
dat je wel interesse hebt in zijn aanbod, dan kom je wel meer aan de weet.'
Ik haalde het viltje onder de lade
in de kassa vandaan.
Hij was er dezelfde avond nog.
De zakenman sprak:
De aanpassingen aan de Gauloise,
zo wordt haar nieuwe naam, lopen volgens planning. Ze krijgt een
boegschroef en een hekschroef, twee kleine hydraulische werkkranen,
een extra radar, Sat Nav navigatie en een weerkaartontvanger.
Al deze
elektronica wordt geplaatst door Radio Holland. Eén reis in de 28
dagen om met Nieuwe Maan haar lading sigaretten te lossen op de
Italiaanse kusten met behulp van snelle motorboten, die door mijn
personeel worden bemand.
Er komen ook mensen voor het lossen op de losplaats. De schippers van de snelle motorboten stappen
op de dag van vertrek bij u aan boord. Het lossen zal nooit langer
dan drie nachten duren. De algehele leiding van elke operatie ligt
bij mij.
Er zijn altijd twee van mijn mensen aan boord als extra
uitkijk, ze spreken vloeiend Italiaans. Wordt u benaderd door een
kustwachtvaartuig dan doen zij het woord. U vaart het schip van
Albanië naar een door mij opgegeven baai of stuk kust. Tijdens de
vaart daar naartoe blijft u uit het zicht van het land bij daglicht.
Bij nacht is alle navigatieverlichting uit. U zult altijd bij nacht
uit de haven van Vlorë vertrekken. Kan er niet gelost worden i.v.m.
met slecht weer of te hoge zee dan blijft u op zee uit het zicht van
het land of ik geef u een baai aan waar u mag ankeren tot ik aangeef
dat de kust weer veilig is.
Er is radiocontact via onze eigen
zenders, het zal in code zijn. Ik hoop dat u een eigen bemanning kunt
samenstellen, ik betaal u een bedrag in US dollars per geloste reis,
de verdeling is aan u. Het proviand is voor mijn rekening, ik sta
niet toe dat er sterke drank aan boord wordt geschonken, een biertje
mag. Als het schip in Vlorë voor de kant ligt, mogen u en de
bemanning in het havencafé eten als u dat wilt. Er zal een auto met
chauffeur ter beschikking zijn.
Dit was mijn antwoord:
'Normaal werk ik hier van april tot
eind september. Als de café-eigenaren ermee akkoord gaan, zou
ik in de 2e helft van augustus bij u aan boord kunnen
stappen. Ik had wel graag van u gehoord of de reiskosten van en naar
het schip voor uw rekening zijn daar ik volgend jaar maart weer van
boord zal gaan.'
'Deze zal ik vergoeden,' zei John.
Janna nam het gesprek nu over:
'Ik ga morgenvroeg naar de eigenaren van De Druif om
dit te bespreken, ik kan en mag dit niet zelf beslissen, ik sta ook
maar op de loonlijst.'
John de zakenman had hier begrip voor
en hoorde dan graag over drie dagen van mij of ik zijn schipper werd.
Wordt vervolgd...
Recht
zo die gaat!
F.L..Woodleg
Hej Peter,
BeantwoordenVerwijderenDat klinkt als een best wel link zaakje. Ga gauw verder lezen.