Vrijdag 9 mei
Daags
na de terugkomst van de Monte Zo reed Janna mij langs
ASD. De eindafrekening werd daar opgemaakt.
'Wil je weer een klus voor ons doen
Piet?'
'Natuurlijk Jos, door jou met je
Piranha (klik) mocht ik blijven varen!'
Bij Gruno was er eveneens koffie met
een eindafrekening en de vraag: 'Wanneer mag je weer weg?'
Dit ontlokte mij de vraag: 'Wat heeft u
dan voor leuks?'
'Wel, nu zijn het drie
binnenvaartschepen die naar Engeland zijn verkocht door
een scheepsmakelaar.
Zij gaan op eigen kiel, de twee kleintjes zijn luxemotorschepen*. Eén voor Rochester (River Medway), de andere voor Londen Upper Thames. De derde, een tanker, ligt nog op de werf en moet naar de River Mersey over drie weken. De beide luxe motorschepen liggen klaar, deze zijn op de werf geweest in het Westerdok voor onderzoek huiddikte (dikte plaatstaal) en het schoonmaken van de brandstoftanks plus motoronderhoud. Als ik de familie bel dan kan je maandag met de eerste weg, die voor Rochester zou ik zeggen. In beide gevallen wil men een navigator aan boord voor het stuk over zee. Ze kunnen niet veel betalen, de helft van wat je bij ons krijgt per dag. Reiskosten worden vergoed.'
Zij gaan op eigen kiel, de twee kleintjes zijn luxemotorschepen*. Eén voor Rochester (River Medway), de andere voor Londen Upper Thames. De derde, een tanker, ligt nog op de werf en moet naar de River Mersey over drie weken. De beide luxe motorschepen liggen klaar, deze zijn op de werf geweest in het Westerdok voor onderzoek huiddikte (dikte plaatstaal) en het schoonmaken van de brandstoftanks plus motoronderhoud. Als ik de familie bel dan kan je maandag met de eerste weg, die voor Rochester zou ik zeggen. In beide gevallen wil men een navigator aan boord voor het stuk over zee. Ze kunnen niet veel betalen, de helft van wat je bij ons krijgt per dag. Reiskosten worden vergoed.'
'Mag ik erover nadenken Cees? Dit wil
ik even gaan bespreken onder de lunch. Voor de klok van tweeën hoor
je van mij.'
Toen we in de auto zaten: 'Janna dit
zouden wij kunnen gaan doen. Als het weer goed is dan
volgende week.'
'Hoezo wij Peter?'
'Kijk,
de schepen kunnen achterelkaar aan varen. Wij varen die voor London
bestemd is, de andere kan met de eigenaar aan boord vanaf de Medway boei zelf wel de weg vinden
naar Rochester. De eigenaren doen het geld in één pot, plus dat van
de retourtickets erbij. Ze hadden toch tweemaal deze kosten gehad. De
derde ticket betalen we uit eigen zak. Omdat ze me betalen in Engelse ponden hebben we die gelijk voor Londen.'
Bij terugkomst in De Druif Hilary, Rob en Pia het Londen
verhaal verteld.
Hilary zei: 'Ik kan geen vrij nemen in
zo'n kort tijdsbestek. Daar komt bij dat ik deze zomer iets voor Artsen Zonder Grenzen
wil gaan doen.'
'Als jullie na het pinksterweekend
maar terug zijn in Amsterdam voor ons oké. Met de pinksterdagen
word ik ingewerkt door Pa Meijer in het Paviljoen. Voor de bediening
heeft hij dan strandhulpen. Hierna doen Pia en ik het paviljoen
en slapen daar dan ook,' zei Rob.
Cees Smit kon de eigenaren van de
schepen gaan bellen: 'Ik bel je zo snel mogelijk terug als de
eigenaren met je voorstel instemmen.'
Een uur later belde hij al: 'De
families gaan ermee akkoord, ze zijn hier morgenavond al. Ik haal ze
van de trein. De zeekaart en de almanak liggen dan aan boord. Ze
hadden een verzoek of jij de boodschappen wilt doen. Ze komen met zes
personen.'
'Geen punt, het bedrag zie ik graag
retour in ponden. Hun loods, nu tevens scheepshandelaar, wil
morgenmiddag de schepen naar het Stenen Hoofd verhalen.'
'Help
je mee Cees?'
'Ja dat doe ik, dan vraag ik Joop
Sanders voor de motoren, kan hij je gelijk nog het een en ander uitleggen.
Zaterdag 10 mei
Janna werkte deze dag nog. Ik haalde de
boodschappen voor de reis en belde vlug even met Frits en Brenda in
London. Hilary reed me naar de schepen en voer tijdens het verhalen
naar het Stenen Hoofd mee.
Dit ging zonder problemen alleen had het iets te weinig koelwater.
'Even de wierpot* nakijken.' Volgens
Joop Sanders zat hij niet goed dicht.
'Ik haal de families op van het CS, ze
komen daar aan rond zes uur,' zei Cees Smit.
Men was keurig op tijd. Even
voorstellen wie wie was. Of we zelf nog voor een kussen met slaapzak
konden zorgen dan was er voor ieder wel een slaapplaats.
Wordt vervolgd...
* Luxemotorschip - Deed ongeveer rond
1920 zijn intrede. Het waren de eerste binnenvaartschepen met motor.
Laadvermogen 50 tot 400 ton. Voor deze tijd had men zeil- of
sleepschepen.
** Wierpot = Filter die in een
bak (wierpot) zit van het aangezogen buitenboord water om de motor te
koelen.
De filter houdt de viezigheid die in het water zit dat van buitenboord komt tegen.
De filter houdt de viezigheid die in het water zit dat van buitenboord komt tegen.
Recht
zo die gaat!
F.L..Woodleg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Wil je reageren? Heel erg leuk, maar dan wel met minimaal je voornaam. Anonieme reacties worden niet meer geplaatst.