Zeeklaar maken voor de reis naar
Rotterdam
Woensdag 2 april
Om zeven uur in de morgen werd er op
mijn deur geklopt: 'Kapitein een goede morgen, mag ik mijn vrouw
voorstellen, zij zou ook de reis graag meemaken en wel als kok. Dan
loop ik een wacht op de brug, daar zal ik beter in zijn dan in de
kombuis.'
'Ja, mij goed hoor Stuurman maar ze zal
geen gage kunnen krijgen omdat u op de loonlijst als kok staat. Ik
zal dit wel doorgeven aan de eigenaren en bij ASD.'
'Dan zijn wij, net als de anderen om
tien uur aan boord. Tot zo!'
De bootsman, een man met een Indiaas
paspoort, was samen met de marconist in de kombuis bezig. Ontbijt:
koffie met rijst en vlees in kerriesaus. Onder het eten vertelden ze
mij het een en ander over het schip. Bijvoorbeeld dat het er voor het
laden op leek dat de mangatdeksels* van de voorpiek en van tank één
los waren geweest, evenals die van de achterpiek.
Dit terwijl die van de drinkwatertank deze sporen niet had.
Dit terwijl die van de drinkwatertank deze sporen niet had.
Dit zette mij aan het denken. Maar even
de tanks peilen samen met de bootsman. Het Agentschap gebeld dat ik
de ruimen en ruim toegangen graag verzegeld zag. Dat konden ze
regelen.
'De scheepshandelaar is naar u
onderweg.'
Met hem en de bootsman liepen we de
stores na die aan boord waren. Er werd een lijst gemaakt voor de
benodigde proviand. Onderweg is er de eerste dertig dagen geen
kruidenier. De beide gepensioneerde hoofdwerktuigkundigen hadden de
machinekamer onder controle, de Engelsman kon en ging van boord.
Onder het toeziend oog van de stuurlieden waren de ruimen en haar
toegangen verzegeld.
'Waarom laat u dit doen?' was hun
vraag.
'Ja heren, dan kan men ons in Rotterdam
niet beschuldigen van het stelen van de lading tussen Durban -
Rotterdam. Wil één van jullie dit in het journaal schrijven met het
aantal verzegelingen? De proviand en het extra beddengoed komt rond
de klok van zeven uur vanavond, laat dit ook aan onze bootsman en kok
weten.'
Onder het avondeten overleggen met de
MK: 'Kunnen wij overmorgen, vrijdag vier april, in de ochtend
vertrekken?'
'Ja, dat kan. Er is dan voldoende
stoom.'
'Dan geef ik dit als vertrekdatum door
aan de eigenaren. Dan zal het vrijdag 4 april zijn
als de loods met sleepboten arriveert. Om negen uur voor en
achter zijn voor de gehele bemanning.'
U heeft dan stoom aan dek Kapitein,'
zeiden de beide Wtk’s.
'Dit fenomeen heb ik nog nooit in de
praktijk zien werken heren, maar ik ben ook 40 jaar jonger dan u. Dan
wordt morgen gebruikt om alles door te lopen. Moet er nog extra vet
komen voor de schroefas? De doorvoering lekte iets volgens de
gegevens uit het MK journaal.'
'Niet nodig Kapitein, er staan drie
blikken vet van elk 20 liter.'
'Stuurlieden, willen jullie de kaarten
voor de reis nalopen? Mist er iets dan kunnen zij in Las Palmas
geleverd worden, en graag de diepgang opnemen en deze in het journaal
vermelden. Plak ook de oude en de nieuwe bemanningslijst erin.'
De marconist en de bootsman verzorgden
het eten voor de buitenlanders tijdens de reis, zij aten 's avonds
warm. Tevens deden zij tijdens de reis hand- en spandiensten in de
MK.
Onze vrouwelijke kok bereidde de warme
hap 's middags voor de Nederlanders na de “schoot aan”, deze was
op kosten van Kees & Henk. Ik mocht er een scheepskas op na
houden om, als ik wilde, op de rede van Las Palmas verse groenten en
fruit aan boord te laten komen. Brood bakken deed ik zelf maar liever
weer.
De reis verliep voorspoedig, vanaf
Dakar de wind op de kop. In het journaal stond 'buizend en licht
stampend schip', maar de OLD LADY had er geen
moeite mee.
Een dag voor passage Las Palmas een
telegram gestuuurd naar de scheepshandelaar: 'Laat een bootje verse
groenten en fruit langszij brengen op de rede, één uur voor
aankomst bel ik u. Graag de kosten op de factuur in dollars.'
We moesten naar de kleine baai van het
eiland La Palma i.v.m. de kosten van het proviand bootje.
Kees & Henk onze positie laten
weten.
E.T.A. bij goed weer, acht mei voor Hoek van Holland.
E.T.A. bij goed weer, acht mei voor Hoek van Holland.
Van Kaap Finisterre Spanje, hier begint
de Golf van Biscaje, 320 mijl naar Ouessant (Ushant) ingang Engels
Kanaal, hier draaide de wind naar zuidwest.
Cape Finisterre |
Cape Finisterre met vuurtoren (internet). |
In het journaal las men: 'Van achter
inkomende zee, licht slingerend schip. Ouessant (Ushant) naar Dover 304 mijl.'
Bij passage Dover Kees & Henk
gebeld: 'Nog 132 mijl naar Hoek van Holland, rond de middag van 8
mei bij de loodsboot, dan bel ik U weer. Wie is onze scheepsagent
voor inklaring en heeft u al een losplaats?'
'Kapitein, de agent is Dirkzwager,
lossen Waalhaven bij Pakhuis Meesteren (Pakhoed). Wij zullen er ook
zijn en nemen het schip dan over.'
Ik vroeg ook nog maar een gesprek met
ASD aan, tot nu toe waren alle betalingen op tijd binnen.
'De laatste wordt gedaan bij de loods
aan boord, bel ons dan weer even Piet. Je ziet ons bij aankomst. We
hebben voor iedereen die terug naar Durban gaat een open ticket, ook
voor de kokkin, tevens hebben we voor de bemanning cash bij ons. Het
lossen gebeurt onder toeziend oog van personeel van Kees & Henk.
U mag dan ook van boord.'
'Of is het U moet van boord Jos,
dat laat ik je donderdag wel weten, tot dan.'
* Mangatdeksel = Deksel die de
opening afsluit in een tank. Men kan langs deze weg de tank
inspecteren.
Wordt volgende week vervolgd door het
derde en laatste deel.
Recht
zo die gaat!
F.L..Woodleg
Bedankt Peter dat we weer even mee mochten genieten!! Gr E en C
BeantwoordenVerwijderen