Het Albertkanaal met de m.s. Day-Out, ex Ella, 55 meter lang, 620 ton laadvermogen, vlag Malta.
Standbeeld Koning Albert aan 'zijn' kanaal Foto: Marc Ryckaert |
De oude en de nieuwe sluis in het Albertkanaal bij Hasselt |
De dagen gaan weer korten en Woodleg gaat het verhaal over zijn tijd op de Schepen Day-Out en Day-In afmaken, dus nu deel drie…
Het Albertkanaal is 75 mijl lang, 6 sluizen 136 x 16 meter en een verval van 56 meter van Luik naar het Straatsburgdok in de Antwerpse haven. In mijn tijd was men begonnen om het kanaal te moderniseren voor een duwvaart met 4 bakken. De breedte van het kanaal ging van 50 meter naar 100 meter. De sluizen werden dubbel uitgevoerd voor de duwvaart. Wij ondervonden regelmatig hinder van het werk aan het kanaal gedurende de 14 uur die stond voor de doorvaart. Het werd regelmatig 24 uur en ik moest mijn loodsengeld zuur verdienen over dit stukje vaarwater. Het kon ook gebeuren dat we in de plaatsen, gelegen aan het kanaal als Gent, Hasselt, Geel en Herentals, moesten afmeren voor de nacht. Eenmaal mochten we in z’n geheel het kanaal niet op i.v.m. zwaar transport, dus vier dagen Straatsburgdok Noordkaai. De Navy boys konden te voet naar het Schipperskwartier voor een pintje bij de madammekes. Wat weer tot gevolg had dat de kok in de ochtenden meer bacon and eggs moest bakken. Maar ja, dit is ook een deel van het zeemansleven. Voor mij werd het dan weer extra Cash to Master voor the Navy boys. Ja, Antwerpen en Luik, hier kon men beter zijn centen uitgeven dan in Chatham aan de Medway. De kok had vrij van dienst als wij in Chathem afgemeerd lagen. Wij als bemanning gingen dan aan wal naar the Nagy Mess om te eten, dit was niet slecht, vooral als het Indiaas betrof!
Tot de volgende chat vanuit Chatham aan de Medway.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Wil je reageren? Heel erg leuk, maar dan wel met minimaal je voornaam. Anonieme reacties worden niet meer geplaatst.