MS Phoenix, besteld in 1940 door de Zweden P. en R. Phoenix uit
Gävle, maar deze hebben haar nooit afgenomen. Toen zij in december
1940 te water ging voor Rederij Phoenix, roepnaam: PDXQ , 48 x 8 x
3.15 m. Bronsmotor 375 pk, 9 knoop, 540 ton. Zij kwam gelijk in
Duitse handen, haar maiden trip in mei 1941 was van Westbroek naar
Hamburg met een Duitse bemanning. Van 1940 – 1945 heeft zij diverse
namen gehad. In 1945 was het weer Phoenix onder Nederlandse vlag,
1955 Ransel, 1956 Malta, 1965 Emerald Isle. In 1969 werd de
Nederlandse vlag gestreken. De Panamese vlag hing nu op haar
achterschip en tevens had zij een nieuwe roepnaam: HO 4759. De
sloophamers voelde zij eind 1971 te Lekkerkerk. Haar prijs Hfl.
10.000,= zonder hoofdmotor, deze werd er in Amsterdam uitgehaald
voor reserveonderdelen. Maar bovenop die Hfl. 10.000,= zal de
eigenaar ook wel een bedrag uit de saneringsregeling hebben gekregen.
|
Vuurtoren Lands end |
Na de aardappelen in Colchester
gelost te hebben, lag daar een lading malt voor Port Askaig op het
eiland Islay aan de westkust van Schotland klaar. Deze malt was
bestemd voor de whisky distillery Caol. Een ruwe 750 mijl in een
kleine 4 dagen voor de boeg bij goed weer. Maar dat viel goed tegen,
we hadden zowel in het Engels Kanaal als in de Ierse Zee wind tegen.
Daardoor duurde de reis 6½ dag. Bij het afmeren in Port Askaig
maakte ik een inschattingsfout i.v.m. de stroom, die daar zo’n 4
mijl is. Ik zakte tijdens het langszij komen van de lospier iets te
ver naar achteren. Met de schroef raakte ik een onderwater rotspunt:
schroef beschadigd. Bij controle bij laag water bleek dat er overal
evenveel van de schroefbladen was afgeslagen. Het roer met roerhak
waren gelukkig onbeschadigd naar het zich liet aanzien. Na dit aan
kantoor te hebben meegedeeld, kregen we later op de dag als antwoord dat
ik ermee door kon varen met een verminderd toerental, als de motor
met stuwblok maar niet warmer zou worden dan normaal. “Als het goed
gaat, laten we je in Carnlough (Ierse zeekant) steentjes laden voor
Mostyn aan de rivier the Dee. Hierna zal ze een dokbeurt moeten
ondergaan, we proberen dat in Amsterdam te laten doen. Gaat het goed,
dan mag je wat ons betreft na lossing Mostyn nog een lading kolen
meenemen vanuit het Bristol Kanaal.* We houden je op de hoogte met
wat er van de verzekering mag. Na je vertrek uit Port Askaig laat je
ons weten hoe de hoofdmotor en stuwblok zich houden. Laten we hopen
dat het roer ook zijn werk doet.”
* Bristol Kanaal is belangrijk voor
Wadvogels vanwege het enorme getijdenverschil van 13 meter. Ook goede
visvangst voor winterkabeljauw, 'Fish' voor bij de 'chips'. Fundybaai
aan de Oost Canadese kust, heeft een nog groter getijdenverschil van
16 meter. Máárrr.... als mijn “potjes verhalen” op zijn, kom ik
nog wel met een getijden verhaal.
So long! Tot Emerald 3...
Recht zo die gaat!
F.L.Woodleg
Dat is toch al een heel goed verschil, 13 m. ?
BeantwoordenVerwijderen13 meter is een heel groot verschil en komt maar op een paar plekken op aarde voor. Hier bij Vlissingen is het verschil bijv. maar ongeveer 3,5 meter.
BeantwoordenVerwijderen