bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 15 november 2018

We live the life we love! Deel 1 - Even bijkomen



Dit zijn losse verhalen uit het voorjaar van 1986 na afgemonsterd te zijn van de Zuiderzee

Deel 1 - Even bijkomen

Maart 1986, de week voor Pasen



Zeilpunter


Het is zaterdag in de laatste week voor Pasen.
Toen we Giethoorn binnenreden hadden we het gevoel dat Rob en Pia, evenals de Zuiderzee uit een ver verleden waren. De mini kreeg weer een plek in de schuur van Smit. Jans Bokking had de verbouwde punters klaargelegd. Hij had ze op verzoek van Janna verbouwd met een roef voor de overnachting en wel zo dat er mee gezeild kon worden op ruim water. Hij had de drie éénpersoons kooien tegen de huid van het schip iets smaller gemaakt, hierdoor was er meer zitruimte ontstaan dan op de door mij ingediende schets.
'Je zult celibatair moet leven tijdens de overnachtingen aan boord Peter,' was Jans z'n uitleg.
De meiden hadden het plan om er langere tochten mee te gaan doen. Jans en Janna zouden Hilary en mij het zeilen met een platbodem leren.
Pa Smit vond dat Jans zijn gewezen oude houten punters/bokken mooi had verbouwd. Zelf verhuurde hij nu metalen punters met buitenboordmotoren, de toeristen wilden niet meer punteren.

Smit vertelde: 'Nadat je belde heb ik elke dag de kachel even gestookt om de kou uit huis te verdrijven Janna, vanmorgen ook nog. De gasflessen met een nieuwe gasslang staan in de douche, evenals het kannetje met de lampolie. Ik zag de brandblusser staan, deze mag je wel vervangen Peter i.v.m. jullie verzekering. Zouden jullie de komende tijd zo lang het jongvee dat nog op stal staat willen verzorgen? Ik ga komende week de laatste aardappelen poten bij Blauwe Hand. Na Pasen mag het jongvee in de wei. Hierna kom ik de stal schoonmaken en laat dan de gierkelder leeghalen.'
'Wij gaan u helpen hoor!' hoorde ik de meiden zeggen.
'Dat gaat hij leuk vinden,' zei Ma Smit. 'Vanaf Pinksteren is de jachthut verhuurd, er zijn nog twee onverhuurde weken in juli, die twee weken komen ook nog wel vol, augustus is al vol geboekt. Harm en Dientje weten van jullie komst. Jans komt morgen na de kerkdienst langs met zijn karbies.'
'Laat hem weten dat hij mee kan eten,' zei Janna.

Weekendtassen met de pul melk tussen mijn benen. Hilary aan de punterstok, zo liet ik me door haar varen. Er was nog ruimte voor de boodschappen van Harm, als hij tenminste nog iets voor ons bewaard had nu zijn zaak ging sluiten.
Janna nam de kratten met linnengoed in haar boot, er was daar ook nog ruimte voor de kratjes bier.
'Als je van de week wilt komen zagen en kloven ben je welkom Peter,' zei Smit, 'ons stookhok raakt leeg.'
'Goed, je ziet me maandagmorgen,' en weg punterden de meiden.
'Net of ze hier zijn opgegroeid,' hoorde ik Ma Smit zeggen.
Dientje stond al op de steiger, ze nam de touwtjes aan. Harm stak z'n hand op van achter de toonbank.
'We hebben als gebruikelijk jullie eerste aanpak klaargezet toen we hoorden dat jullie onderweg waren,' zei Dientje. 'Voor jullie de laatste kratjes bier, evenals de wijn. Het stuk kaas is het dubbele als normaal. De verse vleeswaren zijn uitverkocht, daarom is er leverpastei en Smac uit blik als jullie dit zouden willen. De broden zijn onze laatste verse. Ook de ontbijtkoeken zijn hierna op.'
Harm vervolgde het gesprek: 'Dientje stelde voor om jullie onze kleine oude gasoven in breukleen te geven. Dan kunnen jullie zelf brood bakken. Dus als jullie dat willen, dan geven wij hem mee Peter.
'Als je meel en gist hebt dan graag Harm en misschien heb je ook nog cakemeel,' voegde ik eraan toe.
'Daar is nog genoeg van, alleen de gist is droge gist uit blik,' was Harm z'n antwoord.
'Hij gaat voor ons bakken,' hoorde ik zeggen.
Tjonge, ik heb met je van doen Peter,'zei Dientje.
'Ja Dientje, ik ben nu hun Hassan Ben Dadel,' was mijn antwoord.
Harm zette lachend de boodschappen bij ons in de boot.
Het meel en de oven breng ik maandagmiddag, de proviandkratten mogen jullie nu houden,' zei Harm. 'Maandagmorgen ga ik nog op zoek naar nieuwe bakblikken.’
Dientje duwde ons af met een fijn weekend: 'Goed dat jullie er weer zijn!'






Volgende week deel 2 - Janna komt met een voorstel.


Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg