De koffer wordt weer gepakt
Varen, een ludieke onderbreking van je verlof
Vrijdag 31 januari
Voor Hilary en mij het laatste weekend achter de BBQ. Hierna
zou een student het overnemen en we
werkten hem in.
De Spring Lady was
van bijna gelijke grootte als de Tarzan
en de Leprechaun.
Ze was van het bouwjaar 1948 onder de naam Wanda van Geert Suur, met als thuishaven
Veendam, in de vaart gekomen. De oude Kromhout motor 150 pk was eruit gehaald, zij had nu een
gereviseerde Caterpillar van 300 pk. Een Becker radio voor de communicatie en een
radar met een bereik van 12 mijl, tevens had zij een Sharp stuurautomaat. De
meiden vonden haar maar klein.
‘In de scheepvaart noemt men zoiets een potje,’ zei ik.
‘Laat ik nou altijd gedacht hebben dat dat iets anders is,’
zei Janna.
Maandag 3 februari
Hilary liep met me mee naar het Westerdok waar de Spring Lady in het dok lag bij de
Gebroeders D. en P. Velthuijsen.
‘Vrijdag a.s. het dok uit en dan proefvaren. Als je om acht
uur aan boord wilt zijn, dan voel je gelijk hoe ze manoeuvreert,’ zei Cees
Smit.
‘In het weekend komt er een schoonmaakploeg, ze heeft drie
jaar tegen de kant gelegen in de Houthaven. Dan is ze na de proefvaart voor jou
Kapitein. Haar lading ligt klaar op dekschuiten. Laden aan het Stenen Hoofd met
eigen laadgerei. Vrijdag na twaalf uur is daar de ligplaats vrij. Maandag de
10e wil men dan beginnen met laden.’
De lading bestond uit lege vaten voor de visolie-industrie
die zij in Zuid-Afrika zou gaan vervoeren. Er ging wat stukgoed mee voor Lobito
(Angola), acht pallets met dozen bier, vier met melkpoeder, twee met verbandmiddelen
voor het Rode Kruis. Had men geen lading voor Angola dan werd er geen brandstof
geleverd. Even de stores bekijken, er moest nog beddengoed bij komen, meel,
rijst, groenten in blik. Er zou geen kok zijn om brood te bakken tijdens de reis, want er
ging geen kok mee. Ik zou het brood bakken. De bemanning zou om beurten koken, het waren blanke Zuid-Afrikanen.
Twee Stuurlieden, de 1e werd Kapitein bij afleveren, de 2e werd 1e. Twee
machinisten. De Nederlandse Caterpillar monteur voer mee tot aan Lissabon.
Tijdens deze reis kon ik dan mijn geleerde Astro Navigatie
in de praktijk brengen.
Het Stenen Hoofd met de Spring Lady en het ponton met de lading voor Angola. Dit is nostalgie! |
Woensdag 12 februari
Gingen de trossen los van de Spring Lady voor de afstand van 6400 mijl, 38 zeedagen zouden het
worden. Er stond een westelijke wind kracht 8, dan maar binnendoor via Haarlem en
Gouda naar Rotterdam. Als de wind niet af zou nemen was er nog de mogelijkheid
over de Zeeuwse wateren naar de Scheldemonding te varen via Hansweert en daar
de Schelde op.
Bij het uitpakken van mijn koffer vond ik onder het reiswiegje
van Manneke een foto. Achterop stond een tekst geschreven, deze twee dingen
hebben mijn hele vaartijd meegereisd.
De Bunkers zouden klaar staan in Lissabon - Portugal, in Dakar
- Senegal en in Lobito - Angola.
De nieuwe eigenaar Union Ship Company Ltd te Kaapstad
verwachtte haar, het werd de achtentwintigste maart. Er lag voor mij een
verzoek van Gruno om contact op de nemen met Amsterdams Ship Delivering (ASD).
Janna en Hilary gebeld, reis volbracht. De 31e maart op het vliegtuig naar Durban voor de S.S.
MONTE ZO onder Panamesche vlag. Ze ging voor de sloop naar Rotterdam (Hendrik-Ido-Ambacht).
Recht zo die gaat!
F.L.Woodleg
Dit was mijn uitzicht beneden in mijn kantoortje. Hier heb ik afgelopen winter tegenaan gekeken terwijl ik mijn logjes schreef. |
p.s.
Toen ik mijn laatste stukje NOSTALGIE met een FUTURE aan het
doorlezen was in april 2016, had ik de CD van Paul van Vliet op staan. Tour de
Chant 1998 met het Residentie Orkest. De nummers twee Ik ben
zo vaak opnieuw begonnen en negen Meisjes van dertig, draaide ik diverse malen.
Ik keek naar Manneke
de Brusselaar.
Hij vroeg: ‘Waar denk je aan Papa, aan Ierland? Misschien
aan Galway Bay met een pub met Guinness uit het vat?’
‘Ja manneke, je voelt het goed. Dan komt er weer een boot,
deze keer een Cornish Crabber.’
Sim stond op en legde haar kop op mijn
knie.
Hej Peter,
BeantwoordenVerwijderenJij schrijft net zo makkelijk over een reisje naar Angola als naar Giethoorn, vind ik leuk.
Wat is het Stenen Hoofd veranderd in de jaren als je die twee foto's zo bij elkaar ziet.
Niet veel, maar wel een mooi uitzicht heb je om bij terug te denken aan de tijd van toen en te dagdromen.