Zondag
vanuit een café in Caen Hilary gebeld en ja hoor, we mochten gebruik maken van het
pension. Frits zou een auto voor ons bespreken vanaf de 24e.
‘Zeg
Peter, Frits en Brenda zien graag dat jullie daar kerstavond doorbrengen, mijn
ouders zijn er ook. Ze kijken er naar uit om je weer eens te zien.’
‘Wil
jij Frits dan laten weten dat wij voor de wijn zorgen?’
Janna
vroeg: ‘Weet jij wat we voor hen zullen kopen voor onder de kerstboom?’
‘Ja,
voor Frits een fles whisky en een paar pakjes zware shag. Voor Hilary haar
vader hetzelfde, alleen wordt de zware shag dan vervangen door Gauloises
sigaretten, die zouden we hier kunnen kopen, evenals de wijn.’
‘En
voor de dames?’
‘Ik
had twee L’air du Temps in mijn koffer zitten voor jou en Hilary. Deze pakjes
liggen nu tussen ons ondergoed in de lade onder onze kooi. Ik ga de Kapitein
vragen om wat extra geld, dan kan jij morgen naar de stad om er twee flesjes
bij te kopen met pakpapier, dan hebben de dames allemaal hetzelfde. Voor Ma
doen we er dan nog een slof sigaretten bij. Voor Brenda koop je maar een leuke
doos bonbons. Voor de kleine meid, tja zij is nu ruim een jaar oud, wel dat laat
ik aan jou over.
En doe voor mij maar een aantal harde worsten.’
Maandag
de 21e waren we om 17.00 uur beladen met 700 ton aan draadrollen.
Ladingpapieren getekend, uitgeklaard door de douane. De loods stapte om 19.00
uur aan boord en een uurtje later stapte hij in de sluis van Ouistreham weer
van boord.
Hier vertrekt de Westmeep vanuit de sluis van Ouistreham. Deze ansichtkaart stuurde ik destijds naar mijn moeder. |
Afstand:
Ouistreham - Dover 130
mijl 12 uur varen.
Dover -
West India & Poplar Docks 170 mijl 16 uur varen.
Het
weer was goed, er zat vorst in de lucht volgens Janna. ‘Ook sneeuw,’ zei ze, ‘ik
voel het aan het litteken van mijn blindedarm.’
Op
dinsdag de 22e om 00.00 nam ik de wacht over. Janna was even
meegekomen naar de brug. De matroos van de wacht had koffie gemaakt en ik paste
de nog te gane afstanden af, de stroom was ons goed gezind.
‘Wel
Janna, tijdens het ontbijt maken morgenochtend zul je de White Cliffs of Dover zien
door de patrijspoort van de kombuis.
In de monding van de Thames staan veel oude geschutstorens uit de Tweede Wereldoorlog. Ze deden dienst als luchtdoelgeschut. Deze zijn nu in meestal zeer vervallen staat.
Op deze site (klik) staat de geschiedenis van de 'Togue Sand Tower' vanaf de bouw tot zijn ondergang.
Wel
lezen hoor! Ik ga jullie overhoren.
Toen
ik om 12.00 uur de wacht weer overnam waren we Tongue Sand Tower aan het
passeren. Via het Princes Channel naar de Sea Reach Nr. 1 boei (route 4).
‘Je
roept mij bij passeren Gravesend.’ Dit waren de orders voor mijn wacht.
‘Vraag
aan Gravesend Radio of onze ligplaats vrij is als je bij boei nr. 1 bent. Ook
diepgang en lengte schip doorgeven,’ zei de kapitein. Dit ging per VHF*.
Maar
het zat tegen, onze losplaats was pas op woensdag de 23e in de
namiddag vrij. We mochten ankeren bij Gravesend. Toen we geankerd waren meldde
Frits zich op de VHF, hij werkte op de havensleepboten.
‘Piet,
ik sta morgen in Poplar Docks om jullie trossen aan te nemen, tot dan!’
‘Dan
geef ik je alvast wat spullen uit de bootsmanskist,’ zei ik, ‘en zou je ook een
klein kerstboompje willen kopen met verlichting en versiering?’
Wordt vervolgd op donderdag 24 december...
* VHF = Very high frequentie tussen de
30 en 300 MHz wordt gebruikt bij communicatie kort bereik schip-schip
of
schip–wal begeleiding.
Recht zo die gaat!
F.L.Woodleg
Hallo Peter,
BeantwoordenVerwijderenHeb beide delen nu pas gelezen.
Toch bijzonder hoor, zo'n leven in de scheepvaart.
Maar je mag me nog niet overhoren over die 'Sand Tower' want dat moet ik nog lezen. ;-)
Groetjes, Marga
Piet ik lees je blog al een tijdje. Je hebt heel vroeger nog als matroos gevaren bij mijn vader op de Tarzan en de Globe. En nu weet ik de achtergrond van die geschutstorens bij de monding van de Thames. Leuk!
BeantwoordenVerwijderenHartelijke groet, Babs
Hej Peter,
BeantwoordenVerwijderenWat leuk om te lezen en mooie foto van de krijtrotsen! Het andere stukje moet nog even wachten
Kram Els