Het schip 'GRUNO' 1928 |
De familie Beck
Een oud redersgeslacht 1861 – 2003
Op het schip “GRUNO” (1928) van kapitein Engel Beck was zijn
zoon Piet Beck in 1935 gediplomeerd stuurman. Deze Piet werd
later de Ome Piet die naast bevrachter onder meer voorzitter was van het
Koninklijk Zeemanscollege ‘De Groninger Eendracht’ (1830 – 1985). Piet liet het
bevrachtingskantoor Carebeka voor wat het was en werd de grondlegger voor
Beck’s Scheepvaartkantoor te Groningen aan de Westersingel 51. Vanaf 1957 ging
hij de schepen van zijn familie bevrachten met het ladingaanbod van Freight
Express Ltd en van van der Eb, beiden uit London. Zijn zoon Hans Beck ging later
ook schepen van de familievloot bevrachten en neef Hendrikus Beck werd hoofd
Technische Dienst, deze had uiteraard wel even als kapitein gevaren op de
VICTRESSE van 1963.
Bij de proefvaart van de VANGUARD in december 1970 was Ome
Janus van de GLOBE uit 1948 ook aanwezig. Hij vertelde mij dat toen het schip
nieuw was hij er met zijn vrouw en kinderen op had gevaren. Voor de kinderen
had hij een onderwijzeres aan boord genomen.
Van deze proefvaarten zijn er twee. De eerste is de ‘technische’,
daarbij wordt alles uitgelegd aan de bemanning, eventuele gebreken worden dan
verholpen. Hierna komt de vaart met genodigden van rederij en werf. Werd alles
goed bevonden dan werd het schip overgedragen door de werf aan de nieuwe
eigenaar.
Beck’s Scheepvaart is altijd een echt(e) familiebedrijf/rederij
gebleven met degelijke schepen. Hans Beck deed de onderhandelingen bij de
verkoop van het bedrijf aan Carisbrooke/Merweship. In 2003 mocht hij de Beck
vlag strijken.
Vlag Beck's Scheepvaart |
Het grootste schip
van de vloot was de COMTESSE met 6600 ton laadvermogen.
De Comtesse |
Zoals ik HIER (klik) al schreef
kreeg ik in 1973 een nieuw Nederlands monsterboekje. Maar denk nu niet dat de medisch adviseur van de Scheepvaartinspectie zich zo maar gewonnen gaf. Nee, de
eigenaar van Monsterboekje S. nr 81.767
ter vervanging van S. nr 70.897 moest
eerst een proefreis maken met twee heren van de Scheepvaartinspectie (oud
stuurlieden), deze zouden dan beoordelen of ik zeewaardig was.
Het zou een ferryboot
worden, Hoek van Holland – Harwich of Europoort – Hull. Dit soort schepen vond
ik altijd al drijvende patatkramen op zee, het was niet mijn type schip. Mijn
voorstel was een reis doen op een zo klein mogelijk zeewaardig schip (ten
slotte had ik al op de Piranha gezeten), bijvoorbeeld een sleper, klein
vrachtschip of vissersschip. Als ik voor een schip kon zorgen dan was het ook
prima. Even wat telefoneren, Gruno had niks bij huis, Redwise op dat moment ook
niet, maar de heer Volmer van Beck’s Scheepvaart kon wel een stuurman gebruiken.
Over twee dagen was de m.s. VEDETTE in Rotterdam, hij zou de kapitein op de hoogte brengen.
De Vedette in 2012 nog steeds in de running ergens in de tropen! |
De reis werd Rotterdam
Europoort – Ipswich*, een lading graan in bulk. Tijdens de oversteek was de
wind NW – 8 Beaufort. Slingerend en stampend bereikten wij na 14 uur varen de
Engelse kust. De beide heren van de Scheepvaartinspectie zijn tussen de pieren
bij Hoek van Holland naar hun hut en kooi gegaan (hadden last van zeeziekte),
zowel de kapitein als ik hebben de beide heren op zee niet op de brug gezien.
Toen het schip rustig lag ter hoogte van Felixstowe kwamen de heren bovendeks en
vroegen aan de kapitein: ‘Heeft de stuurman zelfstandig wacht gelopen vannacht
tussen 00.00 - 06.00 uur?’ ‘Ja,’ was zijn antwoord, ‘daar zit hij toch voor aan
boord!’ ‘Nu kapitein, wij weten genoeg, u kunt hem aanmonsteren en wij nemen de
ferry terug naar Hoek van Holland.'
Voor Beck’s
Scheepvaartkantoor heb ik zo’n anderhalf jaar als aflosstuurman gevaren op de
schepen Vedette, Victress, Comtesse, Arrow, Tycha en Vanessa. Vaargebied Noordwest-Europa
/ Noord-Afrika, een mooi gebied.
* Ipswich ligt aan River Orwell. In het centrum een Fish and Chips en
de Pub genaamd Coach and Horses.
Op het uithangbord stond: ‘Cool drinks and
hot women’.
Tegenwoordig zit het Leger des heils in het pand.
De volgende blog: vaartijd als gediplomeerd
stuurman op de Beck vloot.
Recht zo die gaat!
F.L.Woodleg
Ik zou toch maar een schrijverscarrière gaan beginnen.
BeantwoordenVerwijderenHej Peter,
BeantwoordenVerwijderenDat is ook wat moois, 2 zeezieke mannen die jouw stuurkunsten moesten bekijken, je zou toch denken dat ze daar wel mensen met vaarervaring zouden nemen.
Je hebt op heel wat schepen van de Beckvloot gevaren dus waren ze wel overtuigd van je kunnen.
Met het Leger des Heils in de oude pub zal het uithangbord wel iets anders aangeven zoals warme dranken en dekens om je warm te houden i.p.v. Hete vrouwen ;)
Kram, Els