De naam F.L.Woodleg
vindt zijn oorsprong in een telefoongesprek uit 1982 via Scheveningen Radio aan
boord van de m.s. Susanna (call sign “P.E.G.D.”) op de Saint Lawrence river in Canada.
Door een fout in de machinekamer
had men de verkeerde tank leeggepompt, zodat het schip zonder drinkwater zat.
Dit hield o.a. in dat de kok niet kon koken. We hadden nog tien dagen te varen
naar Manchester aan het Manchester Ship Canel en bevonden ons ter hoogte van
het Franse eiland Saint-Pierre gelegen onder Newfoundland.
m.s. Susanna afgemeerd te Delfzijl vlak voor haar "maidentrip" (eerste reis van een zeeschip of luchtvaartuig). |
Ik belde de rederij en legde uit dat ik Saint-Pierre wilde binnenlopen om drinkwater in te
nemen. De directeur had intussen het gesprek overgenomen van het hoofd
bevrachting en hij vond het de Fucking
Limit wat er aan boord was gebeurd en waar ik de moed vandaan haalde om Saint-Pierre
aan te lopen voor drinkwater.
Ik vroeg hem netjes of
hij de betekenis van de woorden Fucking Limit wel wist. Daarna vertelde ik dat
Saint-Pierre de dichtstbijzijnde haven was en dat het schip binnen 12 uur weer op
koers kon liggen naar Manchester zodat dit hem geen vrachtpennies zou kosten.
Van de directeur, een Groninger geboren in Delfzijl, begreep ik wel dat hij de
betekenis van de woorden Fucking Limit niet wist en ik zou het hem bij mijn
eerstkomende bezoek aan het kantoor in Emmen uitleggen.
Dan mocht hij mij
uitleggen waarom de havenrekeningen betreffende een ander schip van de rederij,
dat ooit Saint-Pierre was binnengelopen met een lading hout die was gaan
schuiven, nog niet betaald waren. Het was wel in zijn voordeel dat ieder schip
een aparte CV/BV was, want anders had men ons aan de ketting gelegd*.
Vanaf die dag werd
al mijn correspondentie aan die rederij ondertekend met F.L.Woodleg.
* Beslag leggen op een schip
Recht zo die gaat!
F.L.Woodleg
Wat leuk ook een blog met jouw verhalen :)
BeantwoordenVerwijderenEn zonder robotcontrole! Dar word ik extra blij van :))
BeantwoordenVerwijderenDeze blog is de fucking limit.
BeantwoordenVerwijderenWe blijven in je kielzog.
groetjes Marlies en Arnoud.
Wat fijn dat je nu ook je eigen blog hebt! Ik heb hem alvast toegevoegd aan mijn favorieten!
BeantwoordenVerwijderenGroetjes
Marissa
Hej Peter,
BeantwoordenVerwijderenWat leuk dat je jouw verhalen nu ook gaat vertellen!! Ook ik heb je al bij mijn favorieten gezet. Ben nu op mijn werk maar ik ga vanavond lekker genieten van de eerste verhalen!
Kram, Els
Dag Peter,
BeantwoordenVerwijderenSinds kort lees ik de blogs van je vrouw en zo kom ik nu dan ook op jouw blog terecht.
Succes met schrijven, ik ben benieuwd naar je verhalen!
Hallo Peter,
BeantwoordenVerwijderenIk heb al weer genoten van je eerste blogje en ik hoop dat er vele zullen volgen!
Jij en Gonnie schrijven zo heerlijk en ik ben blij dat wij hiervan mee mogen genieten!
Ook al zal ik hier niet altijd wat onderzetten deze "stille'genieter" weet jullie beide te vinden:-))
kram Annemieke
Leuk dat u nu een eigen blog heeft! Bootsman Daan (ja, ik zie hem nog geregeld!) en ik gaan u zeker volgen, hebben ons aangemeld via Follow by Email.
BeantwoordenVerwijderenGroeten vanuit een zomers Stanley, Falkland Islands.
Ha die Peter
BeantwoordenVerwijderenGaaf dit blog van je!
Ik heb op de meeste van de beschreven schepen gevaren en ook met jou.
De Suzanna, altappen,zuiderzee,umeazee, poolzee,karlsvik, javazee heb ik als ass wtk, 3e 2e en hwtk op gevaren.
Met jou denk ik op zuiderzee.
Ik geniet van je verhalen, lanceer er nog wat!
Groet, frits mulder
Hoi Peter
BeantwoordenVerwijderenLeuk je verhalen te lezen.
Ik heb met jou gevaren en gestapt, de schepen van noordlijn waar ik heb gevaren waren de volgende.
Altappen,suzanna,poolzee,zuiderzee,umeazee,javazee,karslvik,bottenviken.
Volgens mij heb ik met jou op de zuiderzee gezeten.
Ik was ass wtk, 3de, 2de en hwtk.
Groet frits mulder
Ps, ik herinner me je houten nog als de de da van gister!
@Frits Mulder
BeantwoordenVerwijderenHallo Frits,
Leuk van je te horen! Ja, de Altappen kan ik me nog herinneren, daar was je 2e wtk met Kick van Woning als 1e wtk. De Zuiderzee kan ik me ook nog herinneren, daar was je al 1e op. Je hebt hier nog wel wat te lezen of heb je alle berichten al gezien? Nou, ik heb er nog aardig wat in concept staan, dus er komt nog veel meer.
Groeten, Peter
hi peter !
BeantwoordenVerwijderenbij toeval op je blog terecht gekomen ; helemaal super.
heb zelf van 83 tot 85 bij noordlijn gevaren als matroos en later als 2e stuurman ; op suzanna , umeazee , altappen en de laatste reis op de poolzee ( die ging toen in krimpen aan de ketting...) heb nog kort bij jou gevaren ; volgens mij op de altappen. leuke tijd in Lulea....Ook nog met Frits gevaren .
grt
gert-jan kieboom
@de wereld volgens G
BeantwoordenVerwijderenHallo Gert-Jan!
Doet me goed weer eens iets van een 'Noordlijn bemanningslid' te horen!
Prachtig dat je tot 2e stuurman bent gekomen bij Noordlijn.
Ik zou het heel leuk vinden als je me een keer mailt over je verdere zeemansloopbaan!
Als je dit nog leest en dat wilt kun je me mailen via "Contact" in de rechter kolom.
Recht zo die gaat!
Peter
Hier nog 1 Mr. woodleg ! vince uit katwijk , volgens mij met je gevaren op de Karlsvik en Zuiderzee , heb in UK. nog tijdens boodschappen porkpies voor je meegebracht . ik was op de karlsvik 2e wtk en zuiderzee HWTK.
BeantwoordenVerwijderenLeuk van je te horen Vincent, vaar je nog?
VerwijderenOp zo.n kustvaart mogen ze me de rest van me.n leven laten op stappen en der nooit meer van af grt huib
BeantwoordenVerwijderen