bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 27 december 2018

We live the life we love! Deel 7 - Het zaterdagavondgesprek


Dit zijn losse verhalen uit het voorjaar van 1986 na afgemonsterd te zijn van de Zuiderzee

Deel 7 - Het zaterdagavondgesprek


De zaterdagavond was onze vaste koffieavond geworden bij de familie Smit, met Jans, Drieka, Harm en zijn Dientje.
Het laatste nieuws van Giethoorn, nu gelegen in de gemeente Brederwiede, werd hier kort besproken. Men keek uit naar de lezing van Hilary a.s. woensdagavond om acht uur in de pastorie.
Dientje vertelde dat de makelaar had gebeld. Eind juni zou de overdracht zijn en moesten ze het pand dus leeg opleveren.
'Toen ik belde met de woningbouwstichting, vertelden ze mij dat er een wachttijd van rond een jaar is voor woningen. Ze hebben wel een flat in Wolvega, maar daar gaat Harm nooit in.'
Jans zei: 'Maak je maar niet druk Dientje, mijn schuur mogen jullie gebruiken als opslag. Het voorhuis staat al zo lang leeg. Al vanaf het overlijden van moeder, nu alweer twee jaar geleden. Dus trek daar dan voorlopig maar in als jullie dat willen. Misschien willen jullie er wel in blijven wonen, alles is gelijkvloers.'
'Als dat gaat gebeuren knap ik het pand op,' zei Harm.



De werf van Jans



Smit vertelde: 'Voor onze werknemers van Hout & Zo, zoals Peter ze noemt, is er nieuws. Afgelopen week zijn mijn zoon en ik wezen kijken voor een houtklover die achter de trekker geplaatst kan worden. Hij staat in Lheebroek en men komt hem maandag brengen. Dus misschien kunnen jullie hem nog uitproberen voordat jullie ons dorp gaan verlaten.'
'Het was fijn jullie te leren kennen!' zei Ma Smit.
'Ja,' zei Jans, 'het waren goede klanten voor mijn rokerij en distilleerderij. Wat gaan jullie met die boten doen nu ze gemaakt zijn om ermee te kunnen zeilen?' vroeg Jans, 'er zijn vast kopers voor. De mast, zeilen, roer en zwaarden leg je maar weer bij mij in de schuur.'
'Je weet wat het gekost heeft om de boten in deze staat te krijgen,' zei ik, 'dus als de meiden het er mee eens zijn dan leggen we ze bij jouw werf neer voor de verkoop voor we naar Kreta gaan.
'Jans, in september zijn we er weer,' zei Hilary, 'dan is de overdracht van de hut.'
'Weet je,' zei Jans, 'ik had vroeger ook de wereld in gewild. Als ik Hilary hoor vertellen over haar 'Army tijd' en bij Artsen Zonder Grenzen en Peter met zijn havenverhalen, dan denk ik vaak Jans je heb veel gemist.'
'Ja,' zei Drieka, 'wat dacht je van mij Jans, ik zit hier in Giethoorn al vanaf het begin bij de VVV.'
Toen vertelde Janna over haar vertrek uit de kop van Overijssel: 'Voor ik naar Amsterdam ging was ik nooit verder geweest dan Leeuwarden, daar zat ik op de middelbare horeca school. In Zwolle kreeg ik een baan. Toen ik Peter leerde kennen werkte ik drie maanden in Amsterdam, was vijfentwintig en mijn huwelijk was al mislukt. Mijn ouders vonden het een grote schande dus ik ging weg uit Tuk. Het zal me altijd bij blijven dat ik Peter toen in het vroege voorjaar van 1968 wegbracht naar het CS van Amsteram. Hij moest naar Kopenhagen, naar de Blue Marleen. Wat had ik graag mee gewild. Het gevoel zei me dat ik hem nooit meer terug zou zien, een zeeman ruig en groot, handen als kolenschoppen. Als hij je beetpakte dan voelde je iets. Zijn nieuwe kapitein, ook zo’n boom van een vent, had de bijnaam Wilde Bill. Peter vertelde later dat hij een heel goed huwelijk had als hij 500 mijl bij zijn vrouw vandaan was. Er stonden nog enkele bemanningsleden te wachten. Het heeft anders uitgepakt want niet zo lang hierna kwam het schip naar de werf in het Westerdok om haar aan te passen voor een charter bij de Fiji eilanden. Toen hij belde dat hij in café het Schippertje achter het CS zat, wist ik niet hoe snel ik op mijn fiets moest springen om hem mee achterop te nemen naar De Druif. Peter heeft mij toen voorgesteld aan Hilary in de nazomer van 1969. Zij ging daarna naar Gibraltar voor haar werk, hij naar de Zeevaartschool. Toen veranderde mijn leven in We live the life we love!
Dat heb ik overgenomen van Hilary en Peter, zij zeggen altijd dat geld rond is gemaat om te laten rollen.' 

Janna bleef aan het woord: 'Drieka en Jans, ga met ons mee voor het pinksterweekend in Antwerpen.'
Dientje vroeg: 'Mogen Harm en ik ook mee, wij hebben meer dan 40 jaar de winkel gehad. Nooit eens weg en nu weer wachten op de woningbouwstichting.'
'Natuurlijk mogen jullie mee!' zei Janna.
Dientje sprak verder: 'Jans we nemen je aanbod aan, wij trekken bij jou in. Jans je gaat maar een nieuw manchester pak met pet kopen, je gaat gewoon mee. Drieka, Harm zal ook jouw koffer dragen.' Dientje had er helemaal een kleur van op haar wangen.
'Ik draag alle koffers,' was Harm z'n antwoord.
Hilary en Janna konden weer naar Steenwijk om trein en hotelkamers te gaan bij boeken voor het pinksterweekend in Antwerpen.
'Ik ga de kopjes afruimen,' zei Ma Smit, 'dan een borrel, verzorg jij die Geert?'
'Nog even,' zei Geert Smit, 'en ons dorp loopt leeg door die vrijbuiters.'
'Elke weg heeft een einde,' zei ik tegen Pa Smit.






De blogverhalen waren uit een verleden, met een verleden tijd waar de horizon nooit dichterbij kwam.
Een zeeman kan de zee verlaten, maar de zee verlaat de zeeman nooit! Omdat F.L.Woodleg nu meer verleden heeft dan toekomst is het voor hem geworden: Gisteren was vandaag.

Hij dankt Hilary & Janna & Gon voor hun bijdragen aan deze blog.


A juus en de ballen, ik ben even de wal op!