bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 13 december 2018

We live the life we love! Deel 5 - Hout en zo



Dit zijn losse verhalen uit het voorjaar van 1986 na afgemonsterd te zijn van de Zuiderzee

Deel 5 - Hout en zo


Dinsdag na de Pasen ging Jans iedere dag om zeven uur op pad met de meiden. Hij wilde per dag graag twee vrachten doen. Hij dacht dan donderdag al het hout bij Smit te hebben liggen. Zolang we Jans hielpen bestond onze lunch uit frites met kroket/frikadel en een milkshake van het grootste formaat, dit alles van frituur de Punter. De meiden hadden een reden om hun billen na de zware rit op de tractor 's avonds door mij te laten masseren. We lagen in deze periode elke avond om negen uur in de bedstee. Ik begon mijn dag met koffie bij Smit. Hierna begon het zagen van het aangevoerde hout. We hadden afgesproken dat het hout gezaagd zou zijn voor we naar Lentas gingen. Alles kloven zou niet meer lukken.




Op donderdagmiddag kwam de Dominee langs, hij had me zien zagen. 'Peter, mijn vrouw en ik hebben een vraag voor Hilary. Zij wordt toch zo nu en dan uitgezonden voor Artsen Zonder Grenzen?'
'Dat klopt dominee.'
'Zou ze bereid zijn een lezing te geven over haar werk bij Artsen Zonder Grenzen bij ons in de pastorie?'
'Rond vijf uur zal ze hier terug zijn, dan kunt u het haar zelf vragen. Ik zie dat het bijna drie uur is en dus theetijd. Loopt u mee naar mevrouw Smit dominee?'
'Ja, dat kan ik wel doen. Weet je dat zij onze organist is Peter? Jullie moeten eens komen luisteren naar haar spel.'
'Heel diplomatiek gevraagd dominee, met andere woorden 'komen jullie ook naar de kerk?'
Ik voegde er dan ook maar diplomatiek aan toe: 'Hilary is Grieks Orthodox gedoopt in Engeland, Janna en ik zijn beiden Hervormd in Steenwijk en Ruinen.'
Na de thee hielp hij me nog met zagen en intussen praatten we nog wat. Hij vertelde dat hij na de HBS naar de Marine was gegaan als adelborst, maar na een jaar toch meer de roeping voelde voor wat hij nu deed.
Jans was keurig op tijd terug met zijn hulpjes die onder de groene strepen van het hout zaten in gezicht en handen.
Hilary wilde de lezing in de pastorie graag doen: 'Alleen zal ik wel naar de opslag van Fred moeten, daar liggen m'n dia’s. Ik zal het voor Pinksteren moeten doen, daarna gaan we naar mijn ouders op Kreta dominee.'
'Ik zal het aanstaande zondag na de kerkdienst aan de koffietafel vertellen, dan gaat het van mond tot mond.'
'Heeft u een projectiescherm dominee?'
'Ja, dat is er,' zei hij.
'A.s. zaterdag naar Amsterdam,' hoorde ik Janna zeggen, 'doen we gelijk een saunabezoek, onze lijven vragen er om.'
'Als mijn vrouw dit hoorde, zou ze vast mee willen,' zei de dominee.
'Dat mag hoor!' zeiden de meiden, 'om acht uur hier bij de auto zaterdagmorgen.'
'Ik ga het haar gelijk vertellen,' en weg fietste de dominee.
Nog geen tien minuten later was zijn vrouw er op de fiets in haar blauwe bonte schort.
'Fijn dat ik mee mag! Noemen jullie mij maar Alberdien. Wat moet ik meenemen zaterdag?'
'Wij hebben een abonnement op het totaalpakket,' zei Hilary, 'dan ligt alles voor je klaar. Als ik bij je thuis even mag bellen om een afspraak te boeken voor zaterdag, dan hoor je gelijk of we welkom zijn. Janna, om elf uur bij de sauna?' vroeg Hilary.
'En nu ga je achterop de fiets bij Alberdien en wegwezen,' zei ik.

Jans wilde de wagen met hout nog lossen voor 't donker: 'Is dit je laatste vracht Jans?'
'Nee,' zei hij, 'er liggen nog tien stammen. Maar een boer even verderop aan de weg richting Havelte vroeg of ik bij zijn boerderij twee oude beuken wil omhalen. We gaan dat begin komende week doen. Er mag geen wind staan. De boer helpt mee met zijn zoon en zijn knecht zodat de kans klein is dat ze op zijn woongedeelte vallen. Ik haal dit hout later in 't jaar wel op. Die grote stammen kloof ik daar met mijn kloofbeitels.'
'Hoeveel kuub schat je?' vroeg ik.
'Ongeveer zes kuub per boom, dus nog drie keer rijden,' zei Jans, 'aan het werk Deerne! Maak jij de ketting los, dan ga ik op de kraan.'
Janna deed haar werk als een volleerd bosarbeider. Tijdens het lossen van de laatste stammen was Hilary terug van Alberdien.
'Als we willen mogen we mee-eten in de pastorie. Het is hachee met piepers.'
Jans kon ook meekomen als hij wilde, nu, dat wilde hij wel.
'Dan ga ik haar helpen met het schillen van de aardappelen en doorgeven vier maal extra ongewassen werkvolk!' Hilary fietste lachend weg.

Volgende blog: Een turbulente avond na de hachee


Recht zo die gaat!

F.L..Woodleg