bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 20 december 2018

We live the life we love! Deel 6 - Na de hachee



Dit zijn losse verhalen uit het voorjaar van 1986 na afgemonsterd te zijn van de Zuiderzee

Deel 6 - Na de hachee


Toen we na de hachee met wijn en bier naar huis punterden, hoorde ik ineens een stem: 'Als je vannacht ook zo pruttelt en plopt, dan lig ik vannacht in de andere bedstee.'
De andere stem zei: 'Ik volg je.'
'Nemen jullie maar van mij aan: in een homo bar kan het zo dan gonzen van Love is in the air.'
'Heb je ervaring?' vroeg Hilary.
'Kan jij ooit wel eens serieus zijn Peter?' vroeg Janna.
'Ik maak het goed, vanavond een bilmassage met olie.'
'Die was toch allang op?'
'Dan neem ik de olijfolie.'
'Nou ja, over serieus gesproken,' zei Hilary, 'wat zei zijn moeder ook alweer: Als hij normaal wordt, dan wordt hij gelijk van blijdschap weer gek.'

Het was de tweede week na Pasen en het jonge vee liep weer in wei. De meiden hadden onder leiding van Smit de stal schoongemaakt. Het brood bakken in de kleine oven op gas lukte me redelijk, het was brood van 80 procent en smaakte nog teveel naar gist. De appelcakes waren goed, die durfde ik wel aan Jans Bokking mee te geven.






Toen we woensdagavond huiswaarts punterden na een dagje in het brandhout gewerkt te hebben, wisten we dat de winkel onder voorbehoud verkocht was.
Onder ons biertje voor het eten vroeg ik: 'Zin in het restje bami met een gebakken ei als avondmaaltijd? Er is nog atjar tjampoer en nog een paar stukken kroepoek. Als jullie gaan douchen begin ik met de maaltijd.'
's Avonds in de bedstee lag ik net in mijn slaaphouding toen Hilary begon: 'Als ik mijn lezing heb gedaan en het hout is gezaagd, dan zou ik deze Pinksteren graag naar Antwerpen willen. Daarna met de trein naar Parijs, naar Sylvia en Suzie, die zitten nu ook alweer vier jaar in Le Poisson qui rit. Van Parijs kunnen we dan naar Kreta.'
Ik draaide me om en vroeg haar: 'Zijn Janna en ik iets vergeten is of was er iets te vieren?'
Ik ging hardop denken: 'In 1965 heb ik je leren kennen, nu 21 jaar geleden. Je verjaardag is in de zomer. Die van Janna is net geweest. Jij en Janna kennen elkaar vanaf 1969, dus 17 jaar nu. Met ons drieën leven we 11 jaar. Manneken de Brusselaar is van 1619, Brutus en Bertus kwamen er later bij.'
'Nee Peter en Janna, ik vond dat het weer eens tijd werd voor de Vlaamse frites met stoofvlees in het schipperskwartier van Anvers.'
'Word ik vader?' was mijn vraag.






'Lief van je Peter, maar nog niet. Donderdag voor Pinksteren in Antwerpen. Na Pinksteren naar Parijs, ook per trein,' zei Hilary, 'dan bekijken we wel hoe we op Kreta komen.'
'Dan vraag ik Smit of de mini hier mag blijven staan,' zei Janna, 'begin september is de overdracht van de hut. We mogen er gebruik van blijven maken van Harm als we dat zouden willen.'
'Kom,' zei ik, 'we zijn nu weer klaarwakker. Laten we nog een glas boerenjongens nemen, de rumbonen liggen nog op de beddenplank.'
'Dan ga ik morgen na het ontbijt naar Steenwijk om de reis met hotels te regelen voor Antwerpen en Parijs,' zei Hilary.
'Als je dan toch in Steenwijk bent, doe dan ook de boodschappen. Ik heb al een briefje klaar,' zei ik.
'Ik ga morgen met je mee,' zei Janna, 'nemen wij daar lekker een patatje mét.'
'Ons vriendje gaat maar in zijn eentje in het hout.'

Volgende week deel 7: Het zaterdagavondgesprek


Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg