bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 25 oktober 2018

Onze tijd op de MS Zuiderzee 1985–1986 deel 4 - Op naar Meppel



Deel 4 van 6


Spoorbrug over de IJssel



Vrijdag 20 december
'Vrijdagochtend de ruimen keuren en na uw goedkeuring kunt u vertrekken. Als u zonder loods vanaf Lobith (Tolkamer) via de Gelderse IJssel naar Meppel vaart mag u daar op twee januari weer teeltaarde laden voor The Scilly’s.'
'U laat me geen keus, er zal alleen bij daglicht gevaren worden i.v.m. mijn onbekendheid met de draaitijden van de bruggen op de IJssel in de winter. Het laatste stuk Schokkerhaven - Zwartsluis - Meppel mag geen probleem zijn. Ik zal proberen in de loop van a.s. maandag in Meppel af te meren, als ik Zwartsluis passeer laat ik het u weten.'
'Tijdens Kerstdagen en met oud en nieuw ligt u voor de kant Kapitein.'
'Tevens achter Kaap Kont,' dacht ik, maar dit hield ik maar voor mezelf. 
'Vergeet niet de verbruikte brandstof Duisburg - Meppel te noteren, dit ontvang ik graag per telex. Fijne feestdagen.'
Toen ik aan boord vertelde dat een ieder bij aankomst in Meppel voor de feestdagen naar huis mocht, zeiden ze: 
'We mogen de actievoerders wel bedanken!'


Haven Meppel


Janna had bij de parlevinker in Deventer een witte overall gekocht. Uitleg gekregen over hoe de generator/CV ketel werkte en hoe ze moest ballasten. De 'meester' kwam pas een dag voor vertrek aan boord, evenals de tweede stuurman. Hilary wist de weg in de kombuis. Ik had het agentschap in Meppel gevraagd een huurauto te regelen om even naar Giethoorn te kunnen gaan om zo even bij onze Giethoornse kennissen langs te gaan.
De kerstinkopen werden bij kruidenier Harm gedaan, Dientje zijn vrouw vertelde dat mensen van de kerk op Oudejaarsdag oliebollen en appelflappen zouden bakken. Als we wilden zou ze onze bestelling wel afgeven, dat vonden we een goed idee. Men kon ze ophalen bij de pastorie op Oudejaarsdag na twaalf uur, dit deden we graag. De dominee wist wie we waren, hij en zijn vrouw wensten ons en goed Nieuwjaar, wij hen beiden ook.

Nieuwjaarsdag 1986
Op Nieuwjaarsdag kwamen onze kennissen uit Giethoorn voor de borrel op het Nieuwjaar naar de Zuiderzee toe.

Donderdag 2 januari
Begon het laden. Deze teeltaarde was afkomstig van een plaats nabij Schoonoord. Hilary stond in de kombuis. Janna liep tijdens de vaart een nachtwacht in de machinekamer van 02.00 tot 06.00 uur.

Zaterdag 4 januari
Rond de middag waren we beladen. Smit, Harm en Jans voeren mee naar Amsterdam, het was al een week - 10°C.
'Als het door blijft vriezen kan men volgende week schaatsen op de dorpsgracht, ik rijd alweer rond naar de hut om het vee te verzorgen,' zei Smit.
De Zuiderzee was op tijd weg uit Meppel, de smalste brugdoorvaart was 11.90 meter, onze breedte was 11.30 meter, met onze diepgang hadden we ook niet veel speling bij de drempels van de bruggen, ook niet bij de keersluis te Zwartsluis.
Half maart stapte de kapitein/eigenaar weer aan boord met een kok.


Keersluis in Zwartsluis


Vervolg: Geen vaste woon of verblijfplaats.



Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg