bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 1 november 2018

Onze tijd op de MS Zuiderzee 1985–1986 deel 5 - Geen vaste woon- of verblijfplaats


Deel 5 van 6


Haven Beverwijk


Half maart, de Zuiderzee werd weer overgedragen in Beverwijk.
Haar nieuwe lading: Uien en pootaardappelen voor Galway aan de Ierse westkust stonden klaar in de loods. Woutertje de 1e stuurman kon de pallets gaan tellen.
Janna nam de bus naar Wijk aan Zee, ze had daar nog enkele dingen te regelen met Rob en Pia die daar een appartement hadden betrokken na hun vertrek uit De Druif.



Wijk aan Zee



Toen Janna zich weer bij ons voegde in de stationsrestauratie in Haarlem had ze de mini en onze post bij zich. Wijk aan Zee zou tijdelijk ons briefadres worden. Alleen nog even met onze paspoorten langs het gemeentehuis van Beverwijk om zo het instituut dat blauwe enveloppen verstuurt weer op hoogte van ons bestaan te brengen, zodat men ons weer om de jaarlijkse verplichte donatie kon vragen.
Onder een biertje vertelde ze dat Rob en Pia in gesprek waren met de familie Meijer over het Bell Hotel aan de Hogeweg in Zandvoort.
'Als we willen kunnen we er morgen met hen naartoe. Zij bellen dan Pa Meijer, die verblijft er nu. Gaan we doen hè kompanen, overnachten we vannacht in Haarlem. We worden dan getrakteerd op spareribs in eetcafé de Linde op de Botermarkt.'
'Doen we,' zei Hilary, 'nu we een zwervend bestaan gaan leiden is alles meegenomen.'
Zo werd er voor mij beslist, iets wat me eigenlijk best was bevallen in de afgelopen jaren.
'Dan ga ik kijken of ik nog een muntje in m'n zak heb voor de telefoon,' zei Janna. 'Zal ik zeven uur op de Botermarkt doorgeven? Als ik terug ben gaan we op zoek naar een hotel op loopafstand van de Botermarkt, ik stort me vanavond op de Kriek Lambic.'





Toen we de volgende ochtend stonden te wachten onder de watertoren op het parkeerterrein van Zandvoort wenkte Pa Meijer ons om binnen te komen.
'Ik heb de koffie klaar!'
Zijn eerste vraag was: 'Gaan jullie dit hotel runnen voor Rob en Pia?'
'Nee,' zei Janna zeer beslist, 'daar komt bij dat u het eerst aan hen zult moeten verkopen.'
Even later stapten Rob en Pia binnen met warme saucijzenbroodjes van Bakker Balk. Op zich geen slechte locatie voor een hotel dacht ik.
'Dit gaat een traditie worden als jullie van een reis of van zee terugkomen,' zei Pia.
Het hotel was degelijk maarrrrr... tijdelijk afgekeurd door de brandweer op de brandbeveiliging. Het mocht in deze staat niet meer open.
'Weet u welke eisen er gesteld worden?' vroeg Rob.
'Ja, die heb ik bij me,' zei Pa Meijer.
Rob z'n antwoord aan Pa Meijer was: 'Dus als deze kosten plus de goodwill van tafel zijn, mag u langskomen in uw oude strandpaviljoen. Met Pasen zijn we weer open. U krijgt dan een bod op het hotel.'

Onder de lunch in het pannenkoekenrestaurant in de Kerkstraat deed Rob ons een voorstel:
'Wanneer het Bell Hotel doorgaat, willen jullie dan het strandpaviljoen gaan doen? Jullie mogen dan in de flat in Wijk aan Zee wonen.'
'Nee,' zei Janna zeer beslist. 'We hebben totaal andere plannen die we nog wel verder zullen bespreken. Dat doen we in de jachthut waar we verblijven tot Pinksteren, daarna naar Lentas.'


Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg