bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 30 november 2017

Wie reist heeft altijd een verlangen 1.2


Uit de Reeks: Wie reist heeft altijd een verlangen.


Deel 2 van 3 

 




Stavros H. was als Ask in de vaart gekomen bij de VCK te Amsterdam. Gebouwd in 1961, motor Deutz, vermogen 1100 pk, snelheid 12 knoop, laadvermogen 1100 ton, type shelterdekker, callsign PCUV.
In 1968 werd ze aangekocht door L. Davids uit Delfzijl haar naam bleef Ask.
In 1977 werd het na een brand aan boord de Stavros H., callsign P3CY en kreeg zij de Cypriotische vlag.

Ze kreeg een charter bij Van Uden in de Levant dienst: Lading van havens in de range Hamburg – Rouaan (Rouen) naar havens in het oostelijk deel van de Middellandse Zee (de Levant). De retourladingen bestonden uit citrusfruit en aardappelen uit Turkije/Cyprus voor de UK.
Het was een drukke dienst van veel havens aan de Levant kant vooral toen de export van citrusfruit goed op gang kwam. En dat met stuurlieden die naar Nederlandse begrippen niet de naam stuurman zouden mogen dragen. Het waren wel gewiekste smokkelaars, daar deed ik dan maar mijn voordeel mee.

 



 

Een reisverslag...

Het was begin december en we waren volgeladen met mooi verpakt citrusfruit in kistjes en mandjes voor de Engelse kerstmarkt in Londen. Van de Levant naar Londen, een ruime 3200 mijl, voor ons 11 dagen varen bij goed weer.
We hadden drie dagen speling.
Tijdens het stuk tot Kaap Passero (zuidpunt van Sicilië) 1015 mijl zat het weer mee, we maakten onze mijlen.
Toen merkten we dat het winterdag was, wind uit het westen recht op de kop. Op het stuk Passero – Gibraltar 990 mijl, normaal 3½ dag varen werd nu 4½ dag.
Maar even melden aan de ontvanger van de lading in Londen. Verwachte aankomsttijd Londen een dag later.
'Nothing in the way Captain, als er maar rond de 20e december gelost kan worden, dan zal het mooi verpakte fruit een goede prijs opbrengen.'

Op het stuk Gibraltar – Kaap Sint Vincent (zuid punt Portugal) 197 mijl konden we onze snelheid behouden.
De weersvooruitzichten waren niet hoopgevend voor de eerstkomende dagen. Tussen Kaap Sint Vincent en Kaap Finisterre 357 mijl (hier begint de Golf van Biskaje) verspeelden we weer een dag door de noordelijke wind op de kop.
Weer Londen gebeld: 'Het weer in de Golf van Biskaje, een stuk van 320 mijl, zal ons ook tegenzitten, 20 december in London haal ik niet.'
'Captain, dit is slecht nieuws. We gaan op zoek naar een andere loshaven voor u in het Engels kanaal. Van daar zal het op vrachtwagens naar Londen gaan, het zij zo. Bel ons alstublieft op als u Ushant (ingang Engels kanaal) passeert.'

Onze loshaven werd Portsmouth, het fruit in haar mooi verpakte kerstpapiertjes kon nog net de kerstmarkt halen.
 
 

Etalage van Harrods - Londen
 
 
Wij mochten leeg naar Hamburg op kerstavond, met een noordelijke wind 6 - 8. De koks gaven geen kerstmaaltijd op een slingerend schip, doen we in haven wel hadden ze besloten.
Hilary had een 2e kok/bakker als hulp in de kombuis. Ze had met deze kok de ruimte in het fornuis als smokkelplek.
Er lag dan altijd een groot stuk vlees in de oven en alle kookplaten waren dan in gebruik bij binnenkomst. De zwarte bende (douanerecherche) kon altijd een stuk gegrild vlees proeven met een kop soep.

Oudejaarsdag vertrokken we uit Hamburg, bestemming Antwerpen, 24 uur varen bij goed weer. Hier stapte Janna aan boord, Sjaan en Aal brachten haar. Zij wilden ook wel eens een avondje Schipperskwartier. Janna heeft het geweten met een zuidwestelijke storm in Biskaje.

In 1994 voer de Ask uit 1961 nog rond onder de vlag van Honduras als Alaat Allaah HQBW9.
In 1994 besloot Van Uden de Levant dienst alleen voort te zetten.
Als Van Uden Ro-Ro (VRR) met het ro-ro schip Parkhaven (6) en met Oostblokkers als bemanning. De havens Uddevalla in Zweden en Felixstowe in de UK werden ook opgenomen als laadhavens in deze dienst.

Vervolg in deel 3: de Veerhaven


Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg