bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

vrijdag 10 november 2017

Hij die reist kan verhalen vertellen 4.2 - Voorjaar 1978, de maandag



Uit de reeks: Hij die reist, kan verhalen vertellen
 
In 3 delen, deel 2 van 3

Voorjaar 1978, de maandag

Toen Rob en Pia vertrokken waren namen wij drieën nog een kop koffie in de opkamer.
'Hadden zij ons antwoord betreffende De Druif verwacht?' vroeg ik.
'Ze willen graag de strandtent en een hotel van de familie Meijer. De Druif is hun vermogen, die is bijna vrij. Dit blijft onder ons drieën. Maar dat we een keer uit ons souterrain zullen vertrekken wordt nu wel zeker,' zei Janna.
We hoorden iets van weemoed in haar stem.
'Vanavond maar even krieken*?' vroeg ik (niet te verwarren met even krikken).
 
 
De opkamer in De Druif
 
 
Het was een mooie voorjaarsdag geworden.
'Kom,' zei Hilary, 'wij pakken de sloep Janna, even door de grachten dan gaan we gelijk het liggeld betalen bij de werf.
Ik zal ook het souterrain gaan missen, mijn leven is zo anders geworden met jullie hier in Amsterdam. Maar vanavond krieken, een prima idee, ga ze maar alvast koud zetten. Morgen gebruik ik wel om mijn reis naar Kreta te boeken en mijn ouders te bellen. Ik hoop voor de strand barbecue terug te kunnen zijn. Ga jij maar even naar Fred, Peter bijpraten op het Waterlooplein. Vraag aan Leentje of ons linnengoed er is, dan ziet ze mij morgen. Neem ook wat fruit mee, vanaf morgen mag je weer voor ons koken Pietje. Het avondeten voor vandaag doen wij, dat wordt een Take Away.'
'Maar wel mondje dicht over De Druif,' zei Janna.
De sloep had zijn ligplaats bij de werf van Kromhout aan de Hoogte Kadijk.
 
 
 
Werf van Kromhout
 
 
Oudezijds Kolksluis
 
 
Zij kenden de vaarroute via het Oosterdok, Oudezijds Kolksluis, de verbinding tussen Oosterdok en Oudezijds Voorburgwal. Later vernam ik dat ze de Schoot Aan bij Anne Bos in de Haven van Texel hadden genomen. Bij Japie in zijn Corso Bar een tosti en hierna pas de grachten op waren gegaan met als passagiers Sjaan en Aal. Deze hadden hun werkplek schuin tegen over de Corso Bar. Ze hadden het gordijn maar voor een paar uur dichtgedaan.
 
 
Corso Bar - Japie achter de bar
 
 

In juni 1978 lag de eerste Rainbow Warrior, aangekocht door Greenpeace, aan de Oostelijke Havenkade voor de kant. Deze Rainbow Warrior was in de vaart gekomen in 1955 als Sir William Hardy voor het Ministerie van Landbouw, Visserij en Voedsel van de Engelse overheid, zij was van het type trawler.
 
Het vervolg in deel 3; de Rainbow Warrior.
 
Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg

 
* Krieken = een Kriek Lambiek biertje drinken. 
Dit is een gerijpte, nog niet volledig uitgegiste Lambiek waar men gekneusde
volledige zure kersen (in Vlaanderen krieken) aan heeft toegevoegd.