bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 23 november 2017

Wie reist heeft altijd een verlangen 1.1


Uit de Reeks: Wie reist heeft altijd een verlangen.

Deel 1 van 3

Maar ja een zeeman leeft met verlangens, een daarvan is weer naar een kooi die niet beweegt met weer iets warms tegen zich aan. Eenmaal thuis komt na verloop van tijd weer die onrust in hem, hij verlangt weer naar die kooi aan boord en naar een horizon die altijd even ver is en die hij nooit aan zal raken.

Gebroeders Van Uden Scheepvaart & Agentuur Mij BV aan de Veerhaven te Rotterdam. Opgericht 6 augustus 1848 door de Gebroeders Van Uden.
 


Kantoor van Van Uden
 


Eind augustus kwam er een telefoontje van Juffrouw Küp, hoofd bemanningszaken van Van Uden’s Scheepvaart & Agentuur Mij B.V. Of ik weer beschikbaar was voor een aflosperiode vanaf begin oktober. Eerst op de Stavros H die in charter zou komen bij de rederij.

'De bevrachting had u graag aan boord gezien voor vier maanden Kapitein. Zij vaart onder de vlag van Cyprus in de lijndienst van de Levant (Van Uden/KNSM). De planning van laadhavens in het Levant gebied doet u in overleg met Eniros, de eigenaar van het schip. U en de 1e Wtk zijn de enige Nederlanders aan boord, het overige personeel wordt door de eigenaar verzorgd, naar ik heb begrepen Cyprioten.'

Later zou ik merken dat het een groep smokkelaars was. Daar kon ik mee leven zolang het maar geen drugs waren.

'U heeft mij eens gevraagd of een van uw vriendinnen mee kon varen als scheepskok, wel op de Stavros H gaat dat lukken. U kunt dan beiden gelijk aan boord bij de werf. Daarna als u wilt aansluitend op de ms Veerhaven voor twee maanden. Deze aflossing zou dan begin februari plaatsvinden en dan tot eind maart. Uw vriendin kan dan in dezelfde periode ook daar als kok aan de slag als ze dat zou willen.'
'Juffrouw Küp ik/wij gaan uw verzoek onder onze lunch bespreken, rond de klok van tweeën hoort u van mij.'

Hilary zat op het terras en ik vertelde haar wie ik aan de telefoon had gehad.
Ze vroeg: 'Zal ik verse broodjes halen voor onze lunch? Als jij dan Janna gaat porren.'
De broodjes werden van beleg voorzien door de meiden, ik had verse koffie gezet.
Nu,' zei Janna, 'laat eens horen wie jou gebeld heeft Peter.’
Ik vertelde haar over het gesprek met Juffrouw Küp.
'Juffrouw Küp is wel vroeg met haar planning,' zeiden de meiden, 'maar ja, het is een belangrijk onderdeel van haar baan.'
Hilary: 'Ik heb geen vast dienstverband, wel zal ik moeten melden bij Randstad dat ik na september niet meer beschikbaar ben tot april volgend jaar.'
Janna: 'Dan ben ik hoogstwaarschijnlijk alleen in Giethoorn dit najaar. Als het kan Peter zou ik graag de maand januari met jullie willen meevaren. Wil jij dit dan aan Juffrouw Küp vragen?'
'Dat zal ik doen!'
'Dan regel ik mijn afwezigheid voor januari wel met Pia,' zei Janna.
'Ons kapiteintje heeft de wacht tot zeven uur vanavond. Dan gaan wij met de sloep het Noordzeekanaal op om te zonnen op de dijk, of wordt het Zandvoort?' vroeg Hilary aan Janna.
'Het eerste maar,' zei Janna, 'Zandvoort is me nu te druk.'
Hilary: 'Vanavond begin ik voor de drie komende nachten bij de VU op de eerste hulp. Daarna vijf nachten bij Broeder de Vries in de ambulance, dienstlocatie Schiphol.'
Janna: 'Wij zorgen voor het avondeten. Surinaams Kapitein? En vergeet Juffrouw Küp niet te bellen en zeg haar dat wij weer zo meegaand waren.'

Het vervolg in deel twee: MS Stavros H.
 
Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg