bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 29 november 2018

We live the life we love! Deel 3 - Dientje wekt ons



Dit zijn losse verhalen uit het voorjaar van 1986 na afgemonsterd te zijn van de Zuiderzee

Deel 3 - Dientje wekt ons


Het was dinsdag en het zal rond de klok van negen zijn geweest toen er voorzichtig op het luik werd getikt en gevraagd: 'Kom ik gelegen?'
'Hé, dat is Dientje!' hoorde ik zeggen.
Hilary: 'Ik laat je binnen Dientje, even geduld. Even m'n T-shirt opzoeken.'





'Doe rustig aan lui, zal ik alvast de luiken open doen?' gaf Dientje als antwoord.
Toen ze binnen was zei Janna: 'Je bent vroeg, toch geen ruzie om ons gehad met Harm?'
'Nee,' zei Dientje lachend.
'Je straalt helemaal,' zei Janna.
'Als het water kookt krijgen jullie koffie,' zei ik.
'Maar vertel Dientje,' zei Janna, 'wat bracht jou zo vroeg naar de hut?' 
'Luister,' zei Dientje, 'Harm wil niet weg uit Giethoorn, hij geniet hier in voorjaar, in de herfst en in de winter. Ik wil eigenlijk wel naar een bejaardenwoning met alles gelijkvloers, 't liefst in Steenwijk. Harm en ik hebben geen pensioen, we trekken van vadertje Drees. Harm zei altijd: 'De winkel is ons pensioen Dientje.' Toen hij gisteren thuis kwam heeft hij gelijk de makelaar gebeld of hij al wat van die mevrouw had gehoord die van onze winkel een delicatessenwinkel wil maken. De makelaar zou haar bellen en even later belde hij terug. Tweede Paasdag als we dat goed vonden, dan is haar man er ook bij. De makelaar heeft dan ook het voorlopig koopcontract bij zich voor de jachthut, ik ben zo blij dat je de hut aan Harm verkoopt Janna. Anders was hij vast niet meegegaan naar Steenwijk. Ik heb eigengebakken spritsen bij me voor bij de koffie Peter. Nogmaals wat ben ik blij!' zei Dientje, 'nu maar hopen dat die man het ook geschikt vindt voor delicatessen.'
'Zullen we tweede Paasdag 's avonds met ons vijven in Schoterzijl gaan eten Dientje? Peter trakteert uit zijn smokkelpotje,' zei Janna. 'Dan horen we ook hoe de man de winkel vond.'




Volgende week deel 4: Pasen 1986


Recht zo die gaat!

F.L..Woodleg