bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 22 november 2018

We live the life we love! Deel 2 - Janna komt met een voorstel



Dit zijn losse verhalen uit het voorjaar van 1986 na afgemonsterd te zijn van de Zuiderzee

Deel 2 - Janna komt met een voorstel


Zondag
De dag na aankomst en een week voor Pasen. Jans Bokking heeft vandaag groentesoep meegegeten. Hij had voor ons weer van alles meegebracht in zijn karbies.


Karbiesje


Hij wist wat we lekker vonden. Hij weer blij met de wilde Havanna’s. Toen hij naar huis punterde wist hij dat we hem zouden gaan helpen om zijn stookhout op te halen bij boeren in de omgeving van Darp. Hij had hun eiken hakhouten wallen uitgedund in de afgelopen winter. Het wachten was op Smit wanneer deze zijn tractor een paar dagen kon missen. Smit deelde ook mee in het hout.
'Een pracht van een man die Jans,' zeiden we terwijl we hem nakeken in z'n punter. 'Met zo weinig tevreden.'
Na de afwas wil ik graag een luisterend oor van jullie,' zei Janna.

Janna haar voorstel:
'Harm wil de jachthut van mij kopen als hij zijn huis met winkel verkocht heeft. Dit vroeg hij toen we in Meppel lagen met de feestdagen. Hier hebben we het al eens over gehad op de Zuiderzee, dus niks nieuws eigenlijk.
Ik zag het bord 'Te Koop' staan voor hun pad. Ik vind dat ik hem de jachthut maar moet gunnen. Als hij morgenmiddag komt vertel ik 't hem. Hij mag een prijs noemen, is deze naar m'n zin dan komt er een voorlopig koopcontract. Zijn jullie het ermee eens?
Maar dan, als de verkoop doorgaat van de jachthut
  1. Stel ik voor dat we ons op Kreta vestigen, Pa en Ma Goldappel zijn ook tien jaar ouder geworden.
  2. Hetzelfde geldt voor Jopie en Els. Jopie is intussen ook 65. Vragen we hen of we het restaurantje over zullen nemen? Mijn voorstel is dan huren. Peter achter de grill en wij in de bediening Hilary?
  3. Peter kan de wintermaanden blijven varen, wij gaan mee als het kan.
  4. Artsen Zonder Grenzen moet je gewoon blijven doen Hilary.
  5. Greenpeace zouden we ook kunnen doen.
Gaan jullie erover nadenken, of zijn mijn maatjes impulsief?'
'Het laatste Janna, je kent ons, we doen het.'
'Dan laat ik Rob en Pia weten dat ze niet meer op ons hoeven te rekenen. Peter en ik zullen een postadres nemen in NL om geen AOW breuk op te lopen.
'Nu even een middagdutje in het hooi?' vroeg ik.
'Ik voel er wel voor zei Hilary, morgen kom ik je helpen bij het zagen en kloven van het brandhout dan kan Janna in alle rust met Harm praten.'
'Mooi,' zei Janna 'ik geef het vee nog even water en kruip dan tussen jullie in.'




Toen we maandagavond thuis kwamen met de 'Take-away' van de Chinees uit Steenwijk, was de tafel al gedekt met een kaarsje. Janna vertelde dat de winkel zes weken te koop stond. Er iedere week wel een bezoek was geweest. Bijvoorbeeld van een vrouw die er een delicatessenwinkel van wil maken. Alles blijft dan in de oude stijl. Deze had de voorkeur van Dientje. Harm wilde graag de jachthut. Zijn Dientje graag een bejaardenwoning in Steenwijk. Dan werd dit zijn plek om naartoe te kunnen als Steenwijk hem even te benauwd werd.
'Hij wilde meer betalen dan wat ik aan Smit betaald heb destijds. Zijn prijs vond ik goed. Ik heb ja gezegd, er wordt door zijn makelaar een voorlopig koopcontract opgesteld. De officiƫle overdracht kan pas plaatsvinden als de winkel verkocht is. Deze zomer blijft het dus nog van mij. Niet gek i.v.m. de verhuur, die centen kunnen we goed gebruiken.'


Volgende week deel 3: Dientje wekt ons


Recht zo die gaat!

F.L..Woodleg