bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 23 juni 2016

Vreemdgaan en een vluggertje deel 6, tevens laatste deel


Als barman/ober

Cees Smit, Jan de Vries en Joop Sanders van Gruno Scheepvaart zag ik regelmatig voor de lunch op zaterdag, de uitsmijter in Café De Druif.
Hammy en zijn vrouw zagen we midden juni in De Druif. Ze kwamen ons bedanken voor de prachtige week in De Leugenaar in Vlissingen, waar ze ons destijds een bierviltje gaven met de tekst: 'Bon voor twee personen voor eetcafé Out of the Navy in Domburg'.
Hammy zei: 'We moeten zeggen dat het een top kok is met een prima servering. Nu ik het daar zo over heb, de student in de satéhoek doet het nu ruim vier maanden maar het loopt niet. Ik haal de saté en de saus bij de groothandel in Diemen, maar hij zet per weekend niet meer dan 20 à 30 porties om. Het komt door de smaak volgens het personeel: 'Die van Peter heeft knoflook'. Wil jij ze weer voor ons maken, de saté en de saus? Jij draaide zo rond de 250 porties in het weekend met nog eens 20 halskarbonades voor de jongens bij de deur.'
Ik zei: 'Plus de 10 à 15 voor de agenten van bureau Warmoesstraat, maar dat wist jij niet als ze werden voorgebakken onderin de kelder naast hun fietsenstalling. Hammy wat ik ga doen... Ik heb geen tijd, ik sta hier met Janna zeven dagen in de week tot eind september. Maar Hammy, ik ga je helpen, kom a.s. zondagmiddag hier naartoe, de tijd laat ik je nog weten. Nog wat te drinken van het huis?'
Toen ze weg waren vroeg Janna: 'Hoe ga je dat dan doen met die saté Peter?'
'Luister, ik ga Deurne bellen. Gerrit en mijn zus Loes verzorgden altijd mijn vlees voor de saté zoals je weet. De pindasaus komt uit een toko op de Geldersekade, daar kan Hammy zelf voor zorgen. Dus als Gerrit wil, en dat wil Gerrit, maakt hij de saté geheel klaar bij hem in de zaak. Over de prijs en transport gaat hij a.s. zondagmiddag maar hier met Hammy onderhandelen.'
Zwager Gerrit het verhaal verteld, Loes en hij zouden rond de klok van drieën bij ons in De Druif zijn. Hammy gebeld.
Er werd nog acht jaar lang saté uit Deurne in de Warmoesstraat gegeten. Toen werden de eisen voor de verkoop van eten in de cafés aangescherpt door de Keuringsdienst van Waren. Einde van de echte saté, het moest in plastic zitten, gekookt vlees met een schepje buisman voor de bruine kleur, met bruine derrie.
Over smaak valt niet te twisten.


 

Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg
 

1 opmerking:

  1. Hej Peter,

    Vanavond heb ik al je stukjes achter elkaar gelezen en ik heb er van genoten. Man, man, wat heb jij veel meegemaakt en gezien. Gelukkig meest leuke dingen. Zo'n akkefietje met de marechaussee lijkt me minder maar jij liet je niet van je stuk brengen. Wat slim van je om die ruimen te verzegelen, anders had het misschien nog heel naar geworden. Jouw sate moet wel heel bijzonder zijn geweest dat er zoveel van verkocht werden, maak je het nog wel eens?
    Ik hoop dat je doorgaat met vertellen hoe het verder is gegaan met Janna, Hillary en zijn jullie pa en ma nog gaan bezoeken in Kreta?

    Kram, Els

    BeantwoordenVerwijderen