bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

vrijdag 20 november 2015

In een droogdok in Liverpool schade herstellen



Het droogdok in Liverpool en typisch Engels. Geen drijvend dok dus, maar vast.
Men kan het, net als een sluis, vol en leeg laten lopen.
Deze foto met een klein schip erin komt van het internet.


Na lossing in Runcorn gingen we naar de werf in Liverpool. Vijftien dagen later waren alle reparaties naar behoren uitgevoerd. Ook de deuk aan de zijkant bakboord achterschip die onze commodore er in New York in had weten te varen.
De Technische Dienst ging voldaan naar huis. De bemanning had de schadeplekken alweer in de verf gezet.
‘Kunnen we nog geld opnemen kapitein, we willen vanavond nog even de wal op, onze tandpasta raakt op.’
Janna en Hilary waren overgekomen en we hadden een auto gehuurd. Even door de Wirral een bezoekje brengen bij bekenden uit mijn Clatterbridge Hospital tijd. Janna en Hilary mochten van het kantoor Emmen meevaren tot Rotterdam. John John kreeg er hulpen bij in zijn kombuis. De meiden wilden beiden wel als scheepskok gaan varen, maar toen we een klein beetje slecht weer in het Engels kanaal hadden dachten ze er toch anders over. Janna zei later: ‘Ik dacht dat een schip als dit niet zo zou bewegen op zee.’





Na de reparatie laden in Birkenhead en in Bristol voor Angola. In Rotterdam nog wat containers en oude auto’s voor aan dek. Toen het taxibusje arriveerde gingen de verlofgangers van boord, de meiden en ik reden mee naar de Ballentent.



De ballentent aan de Parkkade in Rotterdam


‘Heren graag eerst een bal gehakt voor ons laatste gezamenlijke biertje.’  Hier bedankte ik ze voor de assistentie in de afgelopen tijd, een goed verlof en ieder ging zijns weegs. Pia haalde de meiden op maar wilde eerst ook wel zo’n geprezen gehaktbal proeven. Ik ging terug aan boord, de nieuwe bemanning was de deklast aan ‘t sjorren.
De stabiliteit even nagerekend. Er was weer voldoende brandstof voor de reis aan boord, alsmede voldoende proviand.
De loods was besteld voor 20.00 uur.   


De Javazee, het schip van de verloren deklast hout, op weg naar Angola.



In het volgende bericht gaan we weer wat verder terug in de tijd. Ik zal het rond 27 november plaatsen.


 Recht zo die gaat!
F.L.Woodleg