bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

vrijdag 23 september 2016

Weer even terug in de tijd naar de nazomer van 1975 (3)


Deel 3 van 6.

De jachthut met de bedsteden zijn weer vol bemand
 
Zaterdag 18 oktober
De dames uit Vlissingen werden door Smit gebracht, hij had zin in koffie en een praatje.
'Jans Bokking en Harm de kruidenier zullen ook wel zo hun gedachten hebben, wat denk jij Smit?' vroeg ik.
'Ach, als ik iets verneem dan help ik hen wel uit de droom.'
Janna ging met hem terug, ze zou proberen om volgend weekend terug te zijn.
Jopie en Els sliepen de eerste paar dagen een gat in de dag, om tien uur 's avonds lagen zij alweer in de bedstee na een goed glas boerenjongens met extra brandewijn, dit namen Hilary en ik dan ook maar.
 
 
 
Vrijdagmiddag de 24e oktober
werd Janna door Smit naar de hut gebracht.
'Nu elke dag weer melk Peter, jij bent hier de kok heb ik vernomen. Wil je nog een extra gasfles, ik heb er een bij me. Jans Bokking is voor jullie altijd open na die doos Havana sigaren, hij noemt je de zeeman met de vele vrouwen.
De boodschappen worden graag gebracht door Harm, je geeft hem zeker de lekkere koffie met brandewijn, dat krijgt hij bij zijn vrouw niet. Als je nog iets nodig hebt schrijf je het maar op een briefje, dan brengt Harm het morgen.
Janna, zal ik maandagmorgen met de afrekening komen? Er is goed verhuurd afgelopen zomer.'
Je zag Jopie en Els opkijken.
'Prima Smit, neem dan ook je beide vrouwen mee.'
Hij schoot in lach: 'Die koffie hier brengt mensen op vreemde gedachten, schenk nog maar eens in.'
Toen hij weg was zei ik: 'Janna, morgen vroeg gaan we even op en neer naar Blokzijl voor de brokken van Bakker Prins en naar Jans Bokking voor de oude jenever. Dit voor een borrel met Smit voor op de handel a.s. maandag. Hierna graag weer in je XXL met wollen sokken.'
'We hebben nog niks anders gedragen sinds afgelopen zaterdag,' zei Jopie.
'Kleed je maar lekker om,' zei Hilary, 'ik rijd Peter morgen wel, kijken we gelijk of Harry en Joke Klinkert open zijn voor worst, kaas en Blocksyl's bier.
'Maar nu een goede clandestiene borrel,' zei Janna.
'Ik doe mee,' zei Jopie.
'Dan zal ik de geiser aansteken, eerst douchen, dan proeven dames.'
 
 
 
Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg


1 opmerking: