bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 15 september 2016

Weer even terug in de tijd naar de nazomer van 1975 (2)


Deel 2 van 6

Even naar de overkant
 

 

Na tienen waren we zondag uit bed, prachtig de Schelde zo voor de deur. Breskens was goed te zien.
'Zullen we gewoon een retour Breskens nemen vanmiddag?'
'Prima idee. Maar nu koffie in de keuken bij Els.'
Toen de keukenhulp van Els binnen was gekomen gingen we weg.
'Om acht uur eten vanavond,' zei Els.
'Zullen we anders hier beneden in de keuken gezamenlijk eten?' vroeg ik, 'ruimen wij de boel af als jullie douchen. Dan naar Tini voor Guinness uit het vat.'
We gingen richting pont om op en neer naar Breskens te gaan.
 


Pont Breskens
Uit de vaart genomen na de komst van de tunnel naar Zeeuws-Vlaanderen


Richting Giethoorn
Maandag rond de middag stond de neus van de Mini richting Giethoorn.
'We zien jullie daar!'
Giethoorn was rust en stilte, na twee dagen was mijn biologische klok weer ingesteld. Kachel aanmaken, koffie met koek voor de luilakken in de bedstee. De krant die Smit voor ons had meegenomen buiten op de bank lezen als het kon.
Een punter vol zakken hout gehaald bij Smit, bij Jans Bokking boerenjongens, advocaat en brandewijn. Hij gaf me ook wat gerookte paling mee. Smit bracht om de dag de melk en gaf ons boodschappenlijstje af bij Harm de kruidenier. Deze bracht ze dan per punter de volgende dag. Hij nam ook de was mee.
'Een kop koffie Harm? Het wordt fris op het water, kom binnen de kachel brandt.'
'Heerlijk dat dit zo kan,' zei Janna.
'Nou mevrouw, 's zomers doe ik dit niet hoor, dan is Giethoorn een mierenhoop op het water. Zoals nu is het mijn Giethoorn, maar hadden wij geen toeristen dan was mijn winkel allang gesloten geweest. Ik hoop dat er nooit een supermarkt in de buurt komt.'

 
 
De varende kruidenier
 
 
Op een zaterdagavond bij de familie Smit op de koffie, toen moesten de dames wel iets anders aan dan hun XXL T-shirt met wollen sokken.
Ik punterde zo af en toe naar Jans Bokking, ik had voor hem een doos Wilde Havanna's. Als hij paling gerookt had gaf hij Smit altijd iets voor ons mee.

Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg


Geen opmerkingen:

Een reactie posten