bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

vrijdag 1 januari 2016

December 1970 - januari 1971 - deel vier





Op tweede kerstdag gingen we naar Colchester, we kregen spulletjes mee voor Hilary.
We reden de ruim 100 km over coutry lanes door een wit Essex en arriveerden bij daglicht bij de poort. Ons gemeld, er werd even in een boek gekeken, aan een telefoon gedraaid, Hilary werd gewaarschuwd.




We kregen beiden een stevige omhelzing. We dronken thee in de messroom en na de thee bracht ze ons naar onze kamer.
‘Jullie moeten zelf je bed opmaken, ik ga nog even terug naar de ziekenboeg. Even voor vijven haal ik jullie op om te eten, ik krijg dan vrij voor de rest van de dag.’
Mijn gevoelens waren voor beiden evenveel.
‘Gaan we vanavond met ons drieën een pint drinken in de bar van de basis?’ vroeg Janna.
Oud en nieuw zaten we in de ziekenboeg met punch, er waren drie patienten op zaal.
Ik ging zondag drie januari met de trein terug naar London Liverpool Street station. Maandag moest er gelost worden.
Janna en Hilary reden op maandag terug om de auto in te leveren en gingen bij Pa en Ma Goldappel langs. Als de kapitein het goed vond wilden we graag dat Hilary mee zou varen voor een kort bezoek aan Amsterdam. Janna zou proberen voor de tijd dat ze in Amsterdam verbleef vrij te krijgen. Ze was sowieso vrij tot elf januari, dan begon ook mijn school weer.
‘Je neemt dan maar vrij,’ zei Janna, ‘dat doe je toch al zo vaak.’
Dinsdag vijf januari waren we leeg, om 22.00 uur konden we door de sluis en gingen in ballast naar Rotterdam. De meiden waren op de brug, ze vonden het prachtig de Thames bij donker, ze hadden zelfs even mogen sturen van de Kapitein. 
Nadat ze me kwamen porren voor mijn wacht bleven ze op de brug tot Tongue vuurschip, toen gingen ze naar hun kooi. 
Om 07.30 uur moest er weer ontbijt zijn. Dan zouden we ter hoogte van het vuurschip 'Goeree’ zijn. (Op 14 september 1971 werd zij weggesleept en stond er een lichtopstand (toren) op haar plaats).


 Het lichtschip Goeree.
Op de achtergrond wordt de lichtopstand gebouwd.


Daar neemt de Kapitein de wacht weer over.
‘Voor mij is er dan een heerlijk ontbijt meiden?’
London – Rotterdam Parkkade, 14 uur varen. Woensdag in loop van de ochtend meerden we af, we moesten wachten op orders. Ik werd donderdag afgelost door een gediplomeerde stuurman, vers van school. Tevens was er een nieuwe kok, een Kaapverdiaan. 
We konden naar Amsterdam. De meiden hadden de Ballentent van binnen gezien en de beroemde bal gehakt geproefd.
In Amsterdam schaatsten de mensen op de grachten.




Info:
De Vanguard had een motorvermogen van 475 pk  Brons Type 6 GV-B.
Lengte over alles 55 meter.
Een laadvermogen van 750 ton.
In 2015 voer ze nog onder de naam Equasis.
Haar zusterschip kreeg de naam Vincent. In de zomer van 1971 deed de Vincent haar maidentrip onder gezag van Jan de Boef en meester Rientje de Groot.
In 2015 lag ze er zwaar verwaarloosd bij in een zijstroompje van de Surinamerivier.

Het volgende log zal gaan over lichtschepen.


De zwaar verwaarloosde Vincent. Foto J. Goudriaan.


Iedereen de beste wensen voor dit nieuwe jaar 2016!

Recht zo die gaat!
F.L.Woodleg


1 opmerking:

  1. Hej Peter,
    Dat is een leuke Kerst geweest, zo gezellig met die meiden. Nooit geweten dat een lichtschip ook echt bestond.

    Groetjes Els

    BeantwoordenVerwijderen