bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 1 februari 2018

The MS Bucanier Queen - deel 4 uit de reeks 'Varen is leuk'


Uit de reeks Varen is leuk:

The MS Bucanier Queen in vier delen
Deel 4 van 4
 
Januari - mei 1980


 



Op twee april kregen we toch nog last van cycloon Wally, we bevonden ons nabij de Lau eilanden, ruim aan de oostkant van de trekrichting van haar. Wel meer wind met deining dan normaal. We hebben twaalf uur bijgedraaid gelegen en hebben toen onze reis weer vervolgd.
Het medisch team was in tussentijd met een extra verpleegster uitgerust. In sommige gevallen werd de geopereerde patiënt overgedragen aan het hospitaal te Suva of aan die op Vanua Levu als er veel nazorg nodig was, bijv. bij een amputatie.
 
Janna en ik monsterden half april af. Toen de Bucanier Queen weer naar zee vertrok zwaaiden we Hilary uit. Onze plaatsen waren ingenomen door mensen van de archipel.
'Wel raar,' zei ik tegen Janna, 'normaal stonden jullie op de kade als ik vertrok.'
'Ook nu heb ik het luduvudu gevoel,' zei Janna, 'kom, we vragen Moppie Tol en Kok Nol mee uit eten vanavond. En vannacht wil ik samen op het strand slapen.'
We mochten voor zes dagen in de oude hut van Moppie Tol.
 
 


Op de avond voor ons vertrek naar Nederland waren Scherman, Wilde Bill en Kok Nol naar de hut gekomen voor een biertje. Onderwijl vertelden zij dat ze gezamenlijk gingen beleggen in een vakantieresort. Ze hadden voor ons al banen: Hilary hoofd EHBO, Janna manager en ik mocht kiezen tussen hoofd tuinman of hoofd van de civiele dienst.
 
Janna en ik vlogen terug via Brisbane naar Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië, hier verbleven we vier dagen. Janna wilde deze stad graag bezichtigen, maar na vierentwintig uur had ze het al gezien.
'Wat een gekrioel en lawaai Peter, ik word hier erg nerveus van.'
Merkkleding was er spotgoedkoop vond ze.
'Ik laat dit aan Hilary weten in mijn eerstvolgende brief aan haar. Ik heb er nog steeds moeite mee dat wij alweer op de terugreis zijn en dat zij nog op de Bucanier Queen is,' zei Janna.
'Een rondrit door Kuala Lumpur bij avond brengt je wel weer op andere gedachten,' zei ik. Eten en drinken in de eetstraat met haar honderden hawkers (eetstalletjes) die de stad rijk is.
'Doen we,' zei ze en ik kreeg een zoen.
We waren ruim op tijd terug in De Druif, het eerste tapbiertje van Bob smaakte zeer goed. Bob vertelde dat er nog geen goed bod op De Druif was geweest.
Janna bracht hem de volgende dag naar Harlingen voor de boot naar Terschelling waar zijn seizoen ook weer begon. Ik deed die dag de was, ruimde de koffers op. 'Tot de volgende reis!' zei ik.
Rob kwam met het voorstel om Corry te vragen voor deze avonddienst: 'Dan gaan we gezamenlijk uit eten in Wijk aan Zee en worden jullie bijgepraat over de stand van zaken met De Druif en over onze toekomstplannen.
 
 

 
Hilary reisde via Kreta naar Amsterdam, eind september haalde Janna haar van Schiphol.
 
 
Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg