bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 30 maart 2017

Hij die reist, kan verhalen vertellen... 1

 
Een nieuw verhaal uit de periode september 1976 - februari 1977 in vijf afleveringen.
Deel 1 van 5 - Giethoorn
 
 
 

 
Begin september was weer de drukke periode, paviljoen ‘Meijer aan Zee’ werd afgebroken. Firma Paap kwam deze opladen voor een plaats in de winterstalling. Rob en ik waren blij met de aanwijzingen van Pa Meijer, evenals met de helpende handen van Corry en Hilary, zij hielpen waar het nodig was.
Paviljoen naar de stalling, wij naar Café het Kopertje, hét 'Praathuis' voor de Zandvoortse horeca, voor onze saté met een kleintje pils. Bij thuiskomst een quick douche voor Rob. Pia zat al naast de reiskoffer, de tickets voor Lanzarote lagen op tafel. Janna bracht ze naar Schiphol, een groet en een fijne tijd, verlies je retourkaartje niet. Als zij weer terug zouden zijn mochten wij weer even op verhaal komen in Giethoorn. Ik verlangde naar de nostalgie met daarbij de bedstee.
Vier weken rust, alleen het gekwaak van eenden en om toerbeurt naar Boer Smit voor de pul melk en naar Dientje met Harm voor de boodschappen.


 
 

Mijn vast omlijnde taak in de jachthut was s’ochtends de kachel aanmaken, water aan de kook brengen voor de koffie, ontbijtkoek snijden en dik boter erop om de buiken in model te houden. Dit alles werd geserveerd in de lovestee, dan mocht ik er weer terug in. De warme avondhap was ook een onderdeel van mijn taak.
Vaak werd het een stamppot met een vers stuk worst of spek afkomstig van de clandestiene slacht van Jans Bokking, evenals zijn clandestiene distilleerderij. Als hij zure zult of balkenbrij had gemaakt bracht hij altijd iets voor Janna en mij. Hilary nam dan maar een snee brood met jam. Als Jans iets bracht bleef hij vaak eten. Dit waren dan van die avonden dat Hilary en ik onze avonturen vertelden bij een snorrende houtkachel onder het genot van koffie met de scheut brandewijn. Wat genoot die man van onze belevenissen, Hilary in haar tijd bij de RAMC*, Janna met verhalen van aan de bar, mijn verhalen uit de havenkwartieren.
Als hij rond de klok van elven in het donker weg punterde zei hij steevast: "Ik had niet naar mijn ouders moeten luisteren".

De dames uit Vlissingen arriveerden in het midden van de maand oktober, ze hadden nieuws! Hotel 'De Leugenaar' stond in de verkoop. Vijftien jaar geleden hadden zij het overgenomen van een tante van Jopie, meer personeel was financieel niet veroorloofd.
'Voor een dergelijk klein hotel moet je jong zijn,' zei Jopie. Ze wilden nu een kleine Bed and Breakfast beginnen ergens in een badplaats met 2 à 3 kamers.
 
 
Dit zullen we missen!
Foto - Provinciale Zeeuwse Courant

 
 
Dertig oktober deed Janna de hut weer op slot. Eten in Ruinerwold bij 'De Klok' met familie Smit, deze had op ons verzoek Jans Bokking meegenomen. Hilary en ik gingen bij aankomst in Amsterdam onze koffers pakken, Janna ging de was doen.
Zondag op de fiets door oud Amsterdam, iets wat we vaak deden voor ik weer naar zee ging.
Maandagmiddag even langs kantoor van de Gruno om orders op te halen voor de Blue Marleen, callsign PFPJ.
De Blue Marleen voer nog altijd in charter bij Sherman Ltd in de Fiji archipel. Ik kreeg te horen dat deze charter ten einde liep en niet meer werd verlengd. De eigenaar van de Blue Marleen vond het tijd om haar te verkopen. Men verwachtte bij de afdeling 'Sale and Purchase' van Gruno haar in dat deel van de Grote Oceaan wel te kunnen verkopen.
Hilary wilde graag mee, het kantoor had er geen bezwaar tegen. Ze wilde het paradijs, zoals ik de Fiji vaak noemde, wel eens zien. Janna zou ons in januari nareizen, ze wilde ook wel eens meemaken hoe het voelt om alleen met een vijgenblad rond te lopen.
Woensdag drie november checkten we in voor Brisbane met een overstap in Singapore. De Blue Marleen lag al geladen, veel tijd om onze koffers uit te pakken was er niet.
Tijdens de overdracht vertelde Bill me dat er in de ruimen het gebruikelijke stukgoed zat. 'Damwanden aan dek, deze keer vee achter de midscheeps. Landelijk ontwaken Kappie! Er is een Australische veeverzorger mee voor de verzorging van het stamboekvee.'
 
 
Koeien aan dek

 
 
'Het ladingaanbod is weinig veranderd in die zeven jaar dat je bent weg geweest Piet. Zorg dat je de bootsmanskist goed gevuld hebt, Kok Nol met Bram zijn je afnemers. Het zou wel eens haar laatste reis kunnen zijn op Brisbane, vanaf januari volgend jaar gaat een containerschip de uitstapjes van de Marleen doen. Ze gaat in de verkoop, maar dat wist je al, er is veel belangstelling voor haar.'
Bill vertelde verder: 'De haven van Suva wordt steeds moderner, je herkent haar niet meer terug. Je losplaats is voor het havenkantoor. I.v.m. met het vee krijg je voorrang, de havendienst werkt op VHF kanaal 12. Kantoor Sherman een ETA** telegram twaalf uur voor arrival. Het kantoor heeft nu ook een eigen VHF met werkkanaal 13 kort bereik. Maar eerst ga ik met Cora Tol op huwelijksreis, ik zie jullie over veertien dagen. Houd de oude dame op koers.'
Na uitgeklaard te zijn door een douaneambtenaar vroeg ik aan de eerste Stuurman: 'Mister Mate Engine stand-by and for and after.' Even later rinkelde de telegraaf op de brug: Engine Room Ready. Bill gooide de trossen los. Ik voelde en hoorde de oude zes cilinder Werkspoor met zijn 750 pk op gang komen.
'Ik zie dat je van die geluiden geniet,' zei Hilary.
In het voorbijgaan gaf ik haar een tik op haar kont: 'Dit is ook een pracht geluid'.
De huidige bemanning van de Blue Marleen bestond uit bewoners van de Archipel.
 
 

 
Het volgende verhaal speelt in Suva, de hoofdstad van Fiji.

  * RAMC = de Royal Army Medical Corps
** Estimated Time of Arrival
 
Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg