bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 23 maart 2017

De vijf schepen met de naam "Globe" van redersfamilie Beck uit Groningen, 1861 - 2003 DEEL 2


Deel 2 van 2

In dit verhaal de drie laatste schepen uit de Beck dynastie die gevaren hebben met de naam Globe.
 

Globe nr. 3 - 1948


Globe (3) van 1948, callsign PEJD, type raised quarterdekker.
Eigenaar Johannes Beck (Ome Jannes).
Met een 300 pk Brons motor 5 cilinders, speed 9 knoop, lengte 46 m, breedte 8 m, laadvermogen (DW) 430 ton.
1969 Gesloopt bij Frans Rijsdijk in Hendrik Ido Ambacht (zie/lees blog Spirit-Tarzan-Globe).
Een belevenis uit de tijd dat ik op de Globe 3 voer (1968) als matroos/kok:


Losplaats tussen twee pakhuizen in


Thames barges


Nabij de Tower Bridge moest er stukgoed vanuit Rotterdam gelost worden in een gat tussen twee pakhuizen in. Hier lagen ook enkele Thames barges gemeerd aan mooie nieuwe trossen van 25 meter lengte. De Kapitein had dit ook gezien en gaf de Stuurman opdracht: 'Laat de matrozen die trossen maar in de bak doen. Geef er maar een ouwe tros van ons voor terug'. We deden dit braaf. Enkele dagen later waren we gelost en wachtten op hoogwater om richting zee te kunnen gaan. De Meester en de Kapitein stonden op de brugvleugel te praten, ik stond aan het roer...

'Kijk,' zei de Meester, 'daar vaart een politieboot met een blauw zwaailicht met sirene.'
'Kunnen wij niet harder Meester?' vroeg de Kapitein, 'ze komen vast naar ons toe.'
'Wat had je gedacht?' zei de Meester, 'Om ze voor te blijven met onze 9 mijl?'
'Ja!'
De politie speedboot verlegde haar koers naar ons toe, even later hadden wij haar langszij en vier agenten sprongen aan boord. Twee van hen kwamen richting stuurhuis, de beide andere bleven aan dek staan.
De vraag die gesteld werd: 'Zijn er per ongeluk trossen meegenomen die niet van het schip zijn?'
'Geen idee,' zei die Ouwe, 'maar kijkt u gerust rond.'
Even later werd hem gevraagd om naar het voorschip te komen, in de bak lag iets waar zij naar op zoek waren geweest.
'Graag weer afmeren Kapitein!'
Dit gebeurde nabij Regent Canal Dock in de Lime Creek.

Er werd proces verbaal opgemaakt, die Ouwe mocht niet van boord. Twee dagen later werd hij door agenten met een arrestantenwagen van boord gehaald, ze deden hem zelfs nog handboeien om. Men gaf hem een gratis rit door London om bij het gebouw waar snelrecht in werd behandeld te komen. £ 500,= (pond) boete exclusief de terugreiskosten om weer aan boord te komen. Of Beck deze £ 500,= betaald heeft? Of dat deze van die Ouwe z'n gage zijn ingehouden weet ik niet. Maar zelf denk ik het laatste. Hij ging de reizen erna wel meer smokkelen, ondanks dat zijn vrouw en dochtertje aan boord waren. In Zwijndrecht had hij een huis met een hypotheek.

De bemanning kon nog twee avonden naar de Charlie Brouwn. Ik ging naar de Three Cold Street, het was woensdag, dus met Ma Goldappel mee naar de Bingo. Hilary lag gelegerd nabij Swansea in Wales. Zij had het prima naar haar zin bij de RAMC* hoorde ik wanneer ik haar weer eens gebeld had vanuit een zeemanshuis.
Haar slotzin was steeds: 'Als je in Amsterdam op de Zeevaartschool zit, zal ik dan verlof nemen om met jou de door jou zo geprezen kroket te komen proeven?'
 
De drie hierboven beschreven Globe’s waren van een tijdperk van de Groninger kustvaart, die haar ruimen nog dicht legden met ruimschilden, ook wel beamsen genoemd. Houten luiken met daar overheen de perspenning, in keggen met de daarbij behorende houten keggen. Matrozen achter het roer, bij dichte mist in nauw vaarwater ging het anker er in, deze schepen hadden geen radar. In de machinekamer liepen de machinisten nog wacht zonder oorkleppen op en met een oliekan in de hand om de kleppen van de hoofdmotor te smeren. Iedere twee uur deden zij hun rondje in de MK. Gronings/Nederlands was de voertaal aan boord. Een Aga Cooker in de kombuis. Zaterdag was er de erwtensoep met pannenkoeken, de zaterdag die erop volgde Groninger rijsttafel. Zondags was er de halve kip met patat, evenals de daarbij zo onmisbare appelmoes uit blik. Broodbeleg jonge kaas en cervelaatworst. Nu ik er zo over schrijf is er door mij in die 40 jaar als zeeman zo ongeveer de afstand Rotterdam - London aan cervelaatworst met de evenzo geprezen tongenworst genuttigd.
 
 
Einde van een Thames barge, dit waren ooit eens de sleepwerkpaarden op de Thames (Theems).
 

* RAMC = de Royal Army Medical Corp.



Globe nr. 4 - 1979

 
Globe (4), callsign PEJB, type gladdekker.
Bouwjaar 1979, eigenaren 3 x Beck Globecka, Tribecka, Nobecka een 750 pk Mak motor 6 cylinders, speed 11 knoop, lengte 66 m, breed 11.50 m, laadvermogen (DW) 1625 ton.
Namen:
1993 Rockfleet, vlag Ierland.
2000 CLonlee, Ierse vlag.
2003 Globia geregistreerd in Kingston.
In 2013 lezen we dat zij met de brug tussen Lolland en Falster - Denemarken in aanvaring is geweest op een reis van Aarhus naar Nykøbing.
 

Globe nr. 5 - 1994
 

Globe (5), callsign PDKE, gebouwd als Comtesse in 1994.
Eigenaren 4 x Beck Globecka, Tribecka, Nobecka, Vebecka met een 2000 pk Mak motor, speed 12 knoop, lengte 99 m, breedte 16 m, laadvermogen (DW) 6600 ton.
Toen zij in 2003 van Merweship BV werd kreeg zij de naam Comtesse weer.

 
Als Comtesse
 
 
2004 Noorse vlag, haar naam Aasli.
2011 Nog als Aasli maar dan met Gibraltar als thuishaven, Noorse eigenaren.

 
Als Aasli
Foto Fred Janssen

Epiloog:
70 jaar Beck met de scheepsnaam Globe.
Van 250 ton laadvermogen, 120 pk met 8.5 mijl als snelheid, naar 6600 ton laadvermogen, 2000 pk met 12 knopen op de scheepslog.

Volgende week is er weer een blog waar het stof van de letters afgeveegd moest worden, dus nostalgie met de meiden...
 
Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg