bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 23 februari 2017

Boven het Noordzeekanaal, in dienst bij SWETSODV 2


Uit de Reeks F.L. Woodleg maar dan anders: verhaal 3 van 4.

In dienst bij SWETSODV: Kolhorn met haar sluizen & bruggen.

Periode 2006 – 2009

 
Braaksluis


De dag na het Schagerkanaal ging ik me melden bij de Braaksluis in Kolhorn, hier werd ik door dezelfde ex-marineman ingewerkt voor deze Braaksluis en voor de Molenkolksluis.
Diensttijden 09.00 - 12.00 uur.
12.00 -13.00 uur lunch.
Om 19.00 uur de computer afsluiten en de sluiswachtersgebouwen op alarm. Op de Braaksluis was die vast aan de dienstwoning en was tevens de centrale meldkamer met computer. Alle 'schuttingen' moesten hier worden ingevoerd, ook die met betrekking tot de Molenkolksluis.
 
 
Molenkolksluis
 
Molenkolksluis

Molenkolksluis


De dag die hier op volgde moest ik me melden bij de vaste medewerker van de provincie die op de Braaksluis woonde.
We gingen naar de Westfriese sluis, het computercenter was in een net opgeleverd gebouw op de sluis. De dag begon met koffie zetten. De Westfriese sluis heeft een verval van vijf meter richting Middenmeer. Op de sluis had men nog een met de hand bediende ophaalbrug, een bijbehorende taak van de sluiswachter. 'De brug in de Schagerweg, de Waardbrug over het Waardkanaal en het vaarwater tussen het Amstelmeer en het Kolhornerdiep behoort ook bij je taak,' vertelde hij me. 'Er staat een dienstfiets tot je beschikking voor als er een draai wordt gevraagd.'
Dezelfde draai-/werktijden als op de overige sluizen van Kolhorn.
 


Westfriese sluis gezien vanaf Middenmeer

 


Aan de natte sluiswanden is goed het hoogteverschil van het water te zien.
Er moeten toch enorme krachten op de deuren staan.
 

In april 2011 sprak ik de sluismeester van de provincie nog eens en hij vertelde toen dat alle sluizen van Kolhorn werden bediend op afstand vanuit de Westfriese sluis. Nog even dan ging hij ook met pensioen, zijn opvolger zou een uitzendkracht zijn van SWETSODV.
De dag erna werkte deze sluis-/brugwachter me nog in voor de bruggen gelegen bij het dorp Middenmeer.
De Alkmaarderbrug was de centrale van deze twee bruggen. De andere brug lag over de Slootvaart. Hier ging men met de dienstauto naartoe als er een draai werd gevraagd.
 
 
Alkmaarderbrug in Middenmeer



De Roskamsluis deed weer een ander sluismeester van de provincie die vier maanden later met pensioen zou gaan. In de periode april - oktober een makkie op deze sluis. Hier waren de schuttingstijden gelijk aan die van Kolhorn.


 
Roskamsluis


De Omval is het vaarwater tussen de Roskamsluis en de Braaksluis.
 
 
Foto uit het archief van het Zijper museum
 

Op de foto binnenvissers vader en zoon Boerdijk bezig op de Omval voor de Braaksluis richting Winkel. De zoon heeft nu een goede viswinkel in Dirkshorn, zijn gebakken kibbeling kent men in de wijde omgeving.
In de periode april - oktober was Kolhorn opgedeeld in de Braaksluis met de Molenkolksluis, deze werden door één sluiswachter bediend. Die reed na oproep in een wagen van de provincie naar een van de beide sluizen om ze te bedienen.
De Westfriese sluis met twee bruggen had in de periode april - oktober ook haar eigen sluis-/brugwachter.
Middenmeer met haar Alkmaarder brug en met de brug over de Slootvaart had ook haar brugwachter in de periode april - oktober.
Als de winterbediening zijn intrede deed in oktober, dan deed de medewerker van de provincie die op de Braaksluis woonde deze bruggen t/m maart. Deed dan de sluizen en bruggen in het bovengenoemde gebied in zijn eentje op werkdagen.
De beroepsvaart moest zich wel 24 uur van tevoren melden voor een doorvaart of schutting. Hij vertelde me dat er dagen waren dat hij 250 km reed. Ik heb hem enkele dagen in de winterperiode mogen vervangen doordat hij was aangereden in diensttijd. Ook hij is nu met pensioen. Hopelijk laat de provincie hen nog lang op de sluis wonen.
 
Terugdenkend aan de Braaksluis... Op verjaardagen had zijn vrouw heerlijke eigengebakken appeltaart, er was altijd een stuk voor de dienstdoende sluiswachter. Het was afwisselend werk op de sluizen en bruggen in de Kop van Noord-Holland in de zomermaanden.
 
Volgende keer de afsluiter, een toegift.
 

Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg