bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 16 februari 2017

Boven het Noordzeekanaal, in dienst bij SWETSODV 1


Uit de Reeks F.L. Woodleg maar dan anders: verhaal 2 van 4.

In dienst bij SWETSODV: het Schagerkanaal

Periode 2006 – 2009


Stolperophaalbrug over het Schagerkanaal, heel wat uurtjes in dat brugwachtershuisje doorgebracht


 
Stolperbrug over het Noord-Hollands Kanaal, wordt bediend vanaf de Kooy

 
Mijn eerste inwerkochtend was op de bruggen over het Schagerkanaal, de Stolperophaalbrug en de Schagerbrug. De koffie stond klaar in het brugwachtershuisje bij de Stolperophaalbrug. Hier stond de computer waar alle openingen in moesten worden ingevoerd plus de gegevens van de schepen die passeerden. Voor de communicatie schip - brug op het vaarwater was er de VHF (marifoon). Deze bruggen draaiden in een tweeploegendienst, van maandag t/m zaterdag van 06.00 – 21.00 uur. De ochtenddienst van 06.00 – 14.00 uur of de middagdienst van 14.00 – 21.00.
Op zondag waren de draaiuren van 09.00 – 19.00 uur, je had dan de gehele periode dienst. Het was een druk bevaren kanaal op werkdagen, zand- en grindschepen van het bedrijf  Spaansen uit Winkel en de Grinza schepen van de Vries & de Wiel uit Schagen zag men veelvuldig op het kanaal. De zandschepen kwamen via Den Helder het Noord-Hollands Kanaal op met zand gewonnen uit de Waddenzee of op de Wieringer Vlaak (IJsselmeer). Het grind werd via Amsterdam aangevoerd via het Noord-Hollands kanaal. Het grind werd opgezogen van de grindbanken voor de Engelse Oostkust ruwweg gelegen tussen Harwich en Great Yarmouth. Dit werd door Engelse grindzuigers gedaan voor een bedrijf in de Amsterdamse Westhaven.
 
 
De Ark van Noach ligt voor de Stolperophaalbrug
 
 
De Ark van Noach, die in de haven van Schagen werd gebouwd, zag ik ook vertrekken. Zij paste maar net door de bruggen. Toen dit transport door het Schagerkanaal moest worden gesleept was de hoofdbrugwachter er bij, wij SWETSODV personeel verleenden assistentie en keken of er geen schade werd gevaren. De hoofdbrugwachter was er alleen voor het interview met RTV Noord-Holland.
 
 
Passen en meten...


Een leuk kort nieuwsverslag van 27 augustus 2007 dat te zien was bij RTVNH is HIER (klik) te zien, het betreffende stukje over de ark begint bij 12:55 minuten.

Tijdens de zondagsdienst zag je geen beroepsvaart, alleen een enkel jacht, de meesten konden onder de bruggen door.
Tijd voor de Zweedse cursus. Er stond een tv van de vaste hoofdbrugwachter die in dienst was van de Provincie, hij zag wel graag een bijdrage van het SWETSODV personeel. Om de Schagerbrug te bedienen kreeg je een kilometervergoeding.
O ja, de vaste brugwachter verwachtte wel dat je hem 20 minuten van te voren afloste, het was ook wel een zware intensieve baan natuurlijk, met een nog moeilijker opdracht: het op je kont zitten. De man geniet nu alweer zo’n 8 jaar van zijn pensioen. Zijn oude brug is gesloopt, er ligt een nieuwe die op afstand wordt bediend door de centrale post op de Kooysluis in Den Helder. Deze bedienden toen al de bruggen over het Noord-Hollands Kanaal tussen Alkmaar en Den Helder op afstand. De centrale post werd door twee man bediend, één voor Den Helder – Kooysluis – Brug Balgzandkanaal, de ander voor het stuk vaarwater De Kooy – Alkmaar. Op de zondagen, als ik dienst had op de Stolperophaalbrug, lunchten Gon en ik op de brug. Bijvoorbeeld een heerlijke friet met kroket uit de frituur van Schagerbrug die zij dan meebracht.


Schagerbrug
 

Geopende Kooysluis

 
Volgende week het vervolg van in dienst bij SWETSODV  -  Kolhorn met haar sluizen en bruggen.


Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg