bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 5 mei 2016

Monte Zo deel 2




 

Zeeklaar maken voor de reis naar Rotterdam



Woensdag 2 april

Om zeven uur in de morgen werd er op mijn deur geklopt: 'Kapitein een goede morgen, mag ik mijn vrouw voorstellen, zij zou ook de reis graag meemaken en wel als kok. Dan loop ik een wacht op de brug, daar zal ik beter in zijn dan in de kombuis.'
'Ja, mij goed hoor Stuurman maar ze zal geen gage kunnen krijgen omdat u op de loonlijst als kok staat. Ik zal dit wel doorgeven aan de eigenaren en bij ASD.'
'Dan zijn wij, net als de anderen om tien uur aan boord. Tot zo!'
De bootsman, een man met een Indiaas paspoort, was samen met de marconist in de kombuis bezig. Ontbijt: koffie met rijst en vlees in kerriesaus. Onder het eten vertelden ze mij het een en ander over het schip. Bijvoorbeeld dat het er voor het laden op leek dat de mangatdeksels* van de voorpiek en van tank één los waren geweest, evenals die van de achterpiek.
Dit terwijl die van de drinkwatertank deze sporen niet had.


Foto mangat aangereikt door een stille Zweedse lezer
 

Dit zette mij aan het denken. Maar even de tanks peilen samen met de bootsman. Het Agentschap gebeld dat ik de ruimen en ruim toegangen graag verzegeld zag. Dat konden ze regelen.
'De scheepshandelaar is naar u onderweg.'
Met hem en de bootsman liepen we de stores na die aan boord waren. Er werd een lijst gemaakt voor de benodigde proviand. Onderweg is er de eerste dertig dagen geen kruidenier. De beide gepensioneerde hoofdwerktuigkundigen hadden de machinekamer onder controle, de Engelsman kon en ging van boord. Onder het toeziend oog van de stuurlieden waren de ruimen en haar toegangen verzegeld.
'Waarom laat u dit doen?' was hun vraag.
'Ja heren, dan kan men ons in Rotterdam niet beschuldigen van het stelen van de lading tussen Durban - Rotterdam. Wil één van jullie dit in het journaal schrijven met het aantal verzegelingen? De proviand en het extra beddengoed komt rond de klok van zeven uur vanavond, laat dit ook aan onze bootsman en kok weten.'
Onder het avondeten overleggen met de MK: 'Kunnen wij overmorgen, vrijdag vier april, in de ochtend vertrekken?'
'Ja, dat kan. Er is dan voldoende stoom.'
'Dan geef ik dit als vertrekdatum door aan de eigenaren. Dan zal het vrijdag 4 april zijn als de loods met sleepboten arriveert. Om negen uur voor en achter zijn voor de gehele bemanning.'
U heeft dan stoom aan dek Kapitein,' zeiden de beide Wtk’s.
'Dit fenomeen heb ik nog nooit in de praktijk zien werken heren, maar ik ben ook 40 jaar jonger dan u. Dan wordt morgen gebruikt om alles door te lopen. Moet er nog extra vet komen voor de schroefas? De doorvoering lekte iets volgens de gegevens uit het MK journaal.'
'Niet nodig Kapitein, er staan drie blikken vet van elk 20 liter.'
'Stuurlieden, willen jullie de kaarten voor de reis nalopen? Mist er iets dan kunnen zij in Las Palmas geleverd worden, en graag de diepgang opnemen en deze in het journaal vermelden. Plak ook de oude en de nieuwe bemanningslijst erin.'
De marconist en de bootsman verzorgden het eten voor de buitenlanders tijdens de reis, zij aten 's avonds warm. Tevens deden zij tijdens de reis hand- en spandiensten in de MK.
Onze vrouwelijke kok bereidde de warme hap 's middags voor de Nederlanders na de “schoot aan”, deze was op kosten van Kees & Henk. Ik mocht er een scheepskas op na houden om, als ik wilde, op de rede van Las Palmas verse groenten en fruit aan boord te laten komen. Brood bakken deed ik zelf maar liever weer.
De reis verliep voorspoedig, vanaf Dakar de wind op de kop. In het journaal stond 'buizend en licht stampend schip', maar de OLD LADY  had er geen moeite mee.
Een dag voor passage Las Palmas een telegram gestuuurd naar de scheepshandelaar: 'Laat een bootje verse groenten en fruit langszij brengen op de rede, één uur voor aankomst bel ik u. Graag de kosten op de factuur in dollars.'
We moesten naar de kleine baai van het eiland La Palma i.v.m. de kosten van het proviand bootje.




Kees & Henk onze positie laten weten.
E.T.A. bij goed weer, acht mei voor Hoek van Holland.
Van Kaap Finisterre Spanje, hier begint de Golf van Biscaje, 320 mijl naar Ouessant (Ushant) ingang Engels Kanaal, hier draaide de wind naar zuidwest.
 
 

Cape Finisterre
 
 
 
Cape Finisterre met vuurtoren (internet).
 
 
 
In het journaal las men: 'Van achter inkomende zee, licht slingerend schip. Ouessant (Ushant) naar Dover 304 mijl.'


Ouessant (Ushant)
 

Bij passage Dover Kees & Henk gebeld: 'Nog 132 mijl naar Hoek van Holland, rond de middag van 8 mei bij de loodsboot, dan bel ik U weer. Wie is onze scheepsagent voor inklaring en heeft u al een losplaats?'
'Kapitein, de agent is Dirkzwager, lossen Waalhaven bij Pakhuis Meesteren (Pakhoed). Wij zullen er ook zijn en nemen het schip dan over.'
Ik vroeg ook nog maar een gesprek met ASD aan, tot nu toe waren alle betalingen op tijd binnen.
'De laatste wordt gedaan bij de loods aan boord, bel ons dan weer even Piet. Je ziet ons bij aankomst. We hebben voor iedereen die terug naar Durban gaat een open ticket, ook voor de kokkin, tevens hebben we voor de bemanning cash bij ons. Het lossen gebeurt onder toeziend oog van personeel van Kees & Henk. U mag dan ook van boord.'
'Of is het U moet van boord Jos, dat laat ik je donderdag wel weten, tot dan.'

* Mangatdeksel = Deksel die de opening afsluit in een tank. Men kan langs deze weg de tank inspecteren.

Wordt volgende week vervolgd door het derde en laatste deel.

Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg
 
 
 

1 opmerking:

  1. Bedankt Peter dat we weer even mee mochten genieten!! Gr E en C

    BeantwoordenVerwijderen