bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 4 januari 2018

Het bezoek van de heer Sherman

 
We kregen bezoek van de heer Sherman tijdens zijn verblijf in Nederland.
 
 
 




MS Blue Velvet

Begin mei 1979 was er telefoon van Wilde Bill uit Suva dat de heer Sherman naar Nederland wilde komen. Dit om samen met Cees Smit van 'Sale and Purchase' Gruno een aantal multipurpose schepen te gaan bekijken die in Europa in de verkoop lagen. Hij wilde ons drieën ook graag weer zien en of we een hotelkamer voor hem wilden regelen. Zijn datum van aankomst zouden we zo spoedig mogelijk horen.
De meiden kwamen, met goedvinden van Pia, met het idee om hem de oude kamer van Janna aan te bieden die momenteel toch niet gebruikt werd. Bob en Donja zijn tot oktober op Terschelling, dus als meneer Sherman dit zou willen.
'De tijd dat wij op de Blue Marleen verbleven (Suva - 1977) heeft hij ons ook veel van het eiland laten zien!'
Een mooie tegenprestatie vonden zij. Pia had er geen bezwaar tegen, dus zo geschiedde het dat Janna hem afhaalde van Schiphol op vijftien mei. We zagen hem regelmatig. Cees Smit had een lijst van acht schepen voor hem. Had hij weer enkele schepen bezocht, dan wilde hij graag mijn mening weten.

Uiteindelijk kocht hij in juni de 'Flensburg', een uit een serie van drie met verschil in het laad- en losgerei. Hij kocht haar van een Duitse Rederij gevestigd te, u raadt het al... Flensburg. Zij voer onder de vlag van Cyprus met een laadvermogen van 7000 ton. Het schip was geschikt voor 371 twintig voets containers, maar ook voor stukgoed. Ze had twee masten met laadbomen van 12 ton, twee kranen van 24 ton. Een motorvermogen van 6000 pk geleverd door een B&W Alpha die haar een snelheid gaf van 15 knoop.
De overdracht zou in de tweede helft van september zijn in Hamburg na haar werfbeurt. Ze kreeg de naam Blue Velvet en bleef onder Cypriotische vlag. Ze ging in een lijndienst Brisbane – Suva – Auckland.

Ze vertrok onder Duits gezag met een Poolse Hwtk. De overige bemanning was afkomstig van de Fiji archipel. De reis ging via het Suez Kanaal met tussenstops in Gibraltar – Bombay – Singapore.
 
 
'Blue Velvet' - aanloop Suva
 

Zo zagen we haar binnenlopen in de tweede helft van oktober vanuit het haven kantoor.
Ik hoorde Bram zeggen tegen meneer Sherman: 'Zo te zien hebben de brandstofpompen een betere tijd gekend.'
'Als je wilt Bram ga je de eerste reis maar mee,' zei meneer Sherman, 'ze heeft deze reis ook twee dagen met motorstoring liggen drijven onder Sri Lanka. Het lag aan de slechte brandstof die ze volgens de Hwtk in Gibraltar aan boord hadden gekregen. Ik haal hem van boord evenals die Kapitein.'

 
Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg