bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 7 september 2017

Wie reist, beleeft iets. MS Rijnhaven - deel 2


Deel 2 van 2
Over de MS Rijnhaven Callsign PHFT van 1975

Najaar 1977


Een gesprek via de scheepsradio tussen twee schepen onderling in elkaars nabijheid op de onderlinge frequentie 2391 Khz.
 
Op mijn laatste reis met de Rijnhaven naar Havana sprak ik via de Scheepsradio op de Onderlinge met Kapitein Teun.
Bij hem had ik gevaren op de sleepboten Baltic Ranger als keteljongen tezamen met mijn zeevader Kok Nol. Op de Baltic als matroos onder het toeziend oog van Bootsman Maarten. Teun was nu in dienst bij Smit Lloyd en was onderweg naar de Golf van Mexico met als sleep een werkponton.
 
 
 
 
Het gesprek via de scheepsradio:
 
Kapitein Teun:
Nog een half jaar Zeun dan gaan meester Geert en ik met pensioen. De hondjes van Schoffie leven nog, met de jaarwisseling worden ze twaalf jaar (lees maar in het kerstverhaal van 1965 HIER (klik). Nog even dan mogen ze elke dag naar het strand van IJmuiden. De Meester en ik gaan dan voor onze ‘Schoot Aan’ naar café Willem Barentsz, jou zeker nog wel bekend. Onder het genot van de borrel luisteren we dan naar Freddy Quinn. Maarten* zet deze muziek steevast voor ons op. Maarten en Trijntje zijn altijd benieuwd of ik nog wel eens iets van jou en Frits hoor. Sterretje schieten hoeft hier niet meer met een Satnav navigator. Ik ga even naar jou luisteren Zeun, over.
 
Na het 'over' van Teun neem ik gesprek over:
In mijn volgende verlof laat ik me even naar de Willem Barentsz rijden.
Bij ons aan boord gaat het nog met de sextant Kapitein, maar ja, wij zijn een logge tramper zoals de Engelsen zeggen.
Op Cuba word ik weer afgelost, zal dan doorreizen naar Jamaica om de Rio Yaque over te nemen in Kingston, een koelschip voor een periode van twee maanden. Hilary en Janna zie ik dan eind februari op Jamaica, we nemen daar een paar weken vakantie. Heeft u dit goed mee gekregen, over.
 
Teun:
Goed te vernemen dat je Hilary nog steeds ziet Zeun, het is ook een fijne warme familie die Goldappels. Pa Goldappel zei wel eens als hij je terug aan boord bracht: "Ik hoop dat jouw kokshulp later bij mij in de zaak wil komen", over.
 
Ik:
Nou Kapitein, ik ben niet zijn opvolger geworden, maar ik mag altijd onder zijn dak slapen met of zonder Hilary, ‘by the way’ zij wonen nu op Kreta, over.
 
Teun:
Nu Zeun, het is anders gegaan door je ongeluk. Graag had ik je nog eens aan boord willen hebben. Een goede aankomst, ik hoor je wel weer als je op de Rio Yaque vaart. Wij blijven voorlopig in de Golf bevoorradingen doen voor boorplatforms. Voor nu over en uit, de Spraks gaat de verkeerslijst nemen.
 
Ik:
U ook een goede reis verder, doe ze de groeten in Galveston, over en uit.
 
* Maarten was voor hij café Willem Barentsz overnam bootsman geweest bij Teun aan boord.
 
Dit verhaal gaat verder met de m.s. Rio Yaque.
Maar de volgende keer eerst even vlug een tussendoortje met No bra no problem.
 
 
Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg