bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 25 mei 2017

Hij die reist, kan verhalen vertellen 2... 2

Een nieuw verhaal, nu uit de periode half februari - maart 1977 in twee afleveringen.

Titel: Wikken en wegen, we waren gewoon impulsief.

Deze twee verhalen zijn het vervolg op onze tijd op de Fiji archipel na het vertrek van de ms Blue Marleen in 1977.


Deel 2 van 2 



Het pand "Rent Rooms", Lentas - Kreta
 

Thuis onder de koffie vroeg Pa: 'Laat ons weten wat jullie van ons plan vinden nadat jullie het pand of de panden hebben bekeken. En nu naar bed, ik zie dat jullie er aan toe zijn.'
'Mag het ook, ze hebben meer dan 60 uur gereisd!' zei Ma.
In bed zei Janna: 'Laten wij Taverna Porto Lenta met Rent Rooms morgenochtend gaan bekijken!'
'Doen we,' zei Hilary, 'Peter zal, net als wij, ook het Rent Rooms gevoel krijgen.'
Meer van het gesprek heb ik niet verstaan, toen mijn hoofd het kussen raakte was ik al in slaap.

Een paar dagen later gingen we de drie panden gezamenlijk nog eens bekijken. De makelaar gaf informatie, er waren bouwkundige rapporten met de reden van afkeuring. Hij gaf ons de sleutels zodat we nog eens rustig door de panden konden lopen. Op een middag kwam hij nog eens langs. De bank had hem laten weten dat de prijs was aangepast naar objectieve belastingwaarde. De overdracht met de kosten van de advocaat nam de bank voor haar rekening. De meiden hadden gelijk, Rent Rooms zou bij ons passen.
Rent Rooms was het pand, we voelden elkaar goed aan alleen spraken we het niet uit. We konden soms impulsief zijn en corrigeerden elkaar niet. Het werd ons gesprek van de daaropvolgende dagen. Op de bankjes van het plein in de schaduw met een zicht op Rent Rooms en er later nog even naartoe lopen.
 
 
 
 
De prijs van het pand (RR), in Amsterdam had je er nog geen garagebox voor. Na een goede renovatie zouden we beneden ons eigen appartement hebben met een woonkamder, slaapkamer, terras aan zeezijde met een ruime woonkeuken. Die was nu in gebruik geweest als keuken voor het restaurant.
Wanneer kunnen we er verblijven? We hadden alle drie een betaalde baan. De opbrengst van de verhuur zou te klein zijn. Vijf kamers boven, voor elk der kamers zou er een natte cel moeten komen. Op de achterplaats twee ruimtes (2 x vier bedden) voor de rugzak toeristen zoals Hilary het benoemde. Maar waren deze er? Een goede renovatie was zeker daar ook nodig, plus een douche met wc’s.
Ik zei: 'Meiden, denk aan onze afspraak bij Kraantje Lek onder de Holle boom, als een van ons drieën er zijn twijfels er over heeft, zij of hij met een goed argument komt, dan laten we een plan varen.'
Ik ging verder met mijn verhaal: 'Er is nog een mogelijkheid voor inkomen. Het 3e paviljoen 'Why Not' en daar een kleine grillbar in tijdens de zomermaanden. Jullie beiden in de bediening, ik achter de grill, het ijstoetje komt bij Pa vandaan.'
'Luister,' zei Janna, 'als Pa en Ma Porto Lenta nemen en wij RR dan is Why Not minder aantrekkelijk voor een vreemde, ook al is het 't grootste van de drie horeca gelegenheden.'
'Nu maak je het mij wel erg moeilijk,' zei Hilary, 'maar jouw idee is het overwegen waard Peter.'
'De aankoop van RR kan van onze spaartegoeden,' zei Janna.
'Laten we het straks met Pa en Ma bespreken onder ons aperitief,' zei Hilary, 'Pa en Ma keken ervan op jullie hier in Lentas.'


 

Ik heb twee totaal verschillende dochters met aanhang,' zei Pa, 'Brenda huisje, boompje, beestje komt ons bezoeken met de kinderen, dat wel, maar London heeft haar voorkeur. Frits kan hier niet in slaap komen van de stilte 's nachts. Hij zou hier boten met scooterverhuur kunnen gaan doen. Maar jullie idee wil ik met de dorpsraad bespreken, de Papás is er het hoofd van,' zei Pa, 'hij weet nu ook wie Piechje is zoals Ma je altijd blijft noemen Peter. Als zij zien dat ze er ook aan gaan verdienen, dat de avond- en de zondagse rust in het dorp gewaarborgd blijft, dan zullen zij hun medewerking geven.
Dan stel ik voor om de makelaar te laten komen. Ik leg hem jullie voorstel voor om een optie te krijgen op RR onder voorbehoud van jullie plan met Why Not. Hierna ga ik een afspraak maken met de bankdirecteur in Heraklion, de makelaar zal daar ook wel bij willen zijn.'
Na het eten en de afwas gingen we nog even naar RR, toen we binnen waren zong ik 'Lentas here we come'.
Hilary vroeg: 'Waar heb ik dit lied eerder gehoord?'
'Luister,' zei ik, 'het was mijn eerste kerst van huis, kerst in London 1965. De bemanning van de Baltic Ranger zong dit lied toen zij op de kade in het busje stapte om voor de feestdagen naar huis te reizen.'
'Jij kroop toen op kerstavond bij mij in bed boef.'
'Had je dan anders verwacht?' vroeg ik.
'Bloosde hij toen ook bij jou?' vroeg Janna.
'Laat ik nu altijd het gevoel hebben gehad dat jullie mij als de engel Gabriël zagen.'
'Oh, goede moeder Maria,' zei Hilary, 'jij die zich een engel voelt, word jij maar onze chef kok in de grillbar Chez Gabriël.
'Een prachtige naam,' zei Janna, 'met de statenbijbel bij de ingang.'
'Ik eer en bemin. Kom,' zei ik, 'laat ons naar de herberg van Maria gaan voor een Ouzo.
'Onze minnaar is bij de Papás geweest,' hoorde ik in twee talen.
'Amen,' zei ik.

Bij ons vertrek naar Amsterdam hadden Pa en Ma onze machtigingen voor de aankoop van RR. Het wachten was op de dorpsraad en de bank of wij Why Not mochten huren.
Eind maart stonden we weer op het Rapenburgerplein. Rob en Pia wilden nog even naar de jachthut in Giethoorn voor het zomerseizoen begon. Bij terugkomst hoorden zij over Rent Rooms.
Het eerste wat wij vanuit Lentas vernamen was dat de bank Why Not niet wilde verhuren.
Janna keek ons aan: 'Dan toch maar RR kopen?'
'Oké,' hoorde ze van ons.
'Vanavond bel ik Els en Jopie,' zei Janna, 'ik wil hen vertellen over Why Not.'

De bank verwachtte van ons een officiële Nederlandse overeenkomst van een jurist vertaald naar het Grieks, dat een ieder voor 1/3 eigenaar is van RR. Dit moest voor de overdracht bij de bank zijn. De aankoopprijs van RR had de bank graag in US dollars gezien bij haar filiaal in Den Haag.
 
 
Janna: "Mέchri tin epόmeni forά" (Tot de volgende keer)
 
  
Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg
 

Als er tijd is in mijn zomerreces komen de Schepen met de naam Vedette van Beck aan de beurt.

Na het zomerreces over mijn tijd op de schepen Rijnhaven, met de Rio Yaque van Rederij Van Uden uit Rotterdam.